Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Magnus308 skrev:
Henryk skrev:- har för mig att det finns en avtappningsplugg på motorblocket ..!?
Bättre är att lossa slangen på motoroljekylaren på baksidan av oljetråget och tömma blocket där istället, Slangklämman som sitter där är ofta en sån där som ska tryckas ihop så köp en vanlig skruvklämma och ersätt den med..
Aha - tack ! Där har jag ju redan vanliga slangklämmor då jag monterat calix-värmaren där ... Då ska det bli ett kylarvätskebyte nu... Antar att det ändå blir en del kvar, tex i värmepaketet ...
Henryk skrev:
Magnus308 skrev:
Henryk skrev:- har för mig att det finns en avtappningsplugg på motorblocket ..!?
Bättre är att lossa slangen på motoroljekylaren på baksidan av oljetråget och tömma blocket där istället, Slangklämman som sitter där är ofta en sån där som ska tryckas ihop så köp en vanlig skruvklämma och ersätt den med..
Aha - tack ! Där har jag ju redan vanliga slangklämmor då jag monterat calix-värmaren där ... Då ska det bli ett kylarvätskebyte nu... Antar att det ändå blir en del kvar, tex i värmepaketet ...
Det går inte att få ut allt, Men lossar du nedre kylarslangen och sedan slangen på motoroljekylaren så får du ut rätt mycket.
Ha med 1L kylarvätska på första provturen, Du kommer garanterat få en "Låg kylarväska" varning inom 15minuter och då är det bara att stanna och fylla på.

Det är bäst att blanda glykolen med destillerat vatten för att slippa få in kalk och annat i systemet, Willys har destillerat vatten för 10kr litern så det är ingen större kostnad.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]