Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite återkoppling hur det gått kommer här....
Även jag lyckades hitta Jim på Stojby Bil El i Växjö. Han renoverade regulatorn för 2.500 ink.moms och bilen verkar gå hur bra som helst igen :D Se bara till att ni paketerar den ordentligt om ni skickar den till honom...
Innan dess begärde jag in en offert från "StorVolvoHandlaren" i Nacka - inga namn, MEN de skulle ha 4500:-!!! för att skruva loss och sätta tillbaks den igen. Lyckades efter lite jakt och kontakt med c:a 10 verkstäder hitta en som åtog sig att göra demontering, återmontering och tryckreglering för ung. 1/3 av det priset. Så för den som bor i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Upplands motor i Hammarby Sjöstad för denna operation.
Jag har en v70 -03 går bara på bensin och har ingen värmare men så fort det blir minus 10 eller mer ute så försvinner kylvätskan, får fylla på 3-4 ggr per vinter ca 4 dl, sen kräver den inget mer förrän till nästa vinter, hållt på så i 4 år nu, så kanske det inte har med värmare och gas att göra ?? :)
Gasregulatorn sitter med två skruvar i bakkanten på undersidan. Kör först slut på all gas.
Ta först bort slangarna för kylvätskan och förbind dem med ett lämpligt rör så att ej kylvätskan rinner ut.
Resten ger sig själv. Se bild på gasforum.
HEJ
Verkar ha ett liknande fel på min V70-07 CNG, läcker ut kylarvätska på undersidan av gasregulator, samt upplever att det är startproblem när bilen stått över natten/dagen, troligvis gasläckage i regulator!
Är det någon som vet om det i samband med det kan läcka ut kylarvätska under gasregulator, det är INTE slanganslutningar från motor till regulator som läcker, så min teori är att det kommer inifrån regulator. :?:
Micke
Kul, nu har man fåt troll i kylsystemet.....var hos en LPG verkstad och fick regulatorn renoverad för dom trodde att membranet var kört. Men på vägen hem så kan ni ge er f*n på att den där förb*nnade `kylvätske nivå låg` lamp-javeln tändes, så det var bara att stanna, öppna locket lite grann och låta över trycket pysa ut så nivån vart normal igen och sen köra hem.... Med min tur så är det topplockspackningen som kilat vidare. Någon som vet vad ny toplocks packing med arbete kostar?
Ska till verkstan på Måndag morron, dom tror att det kan vara termostaten eftersom blen inte ryker vitt eller drar nämnvärt med vatten.....så topplocket är det sannolikt inte sa dom....vi får se....
Hej

Jag har samma problem och har haft bilen inlämnad flera gånger både på mekonomen och volvo-verkstad utan att dom hittat något problem. Totalt har jag kört omkring med detta fel (kommer och går) i två och ett halvt år. Sista månaderna har motorn vid tre tillfällen tvärdött under färd och först inte gått att starta. Efter en tids väntan går den dock igång igen. Tror ni dessa två problem kan vara relaterade, dvs kan tjuvstoppen bero på läckande gas-regularor?
Andreas
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]