Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Electro skrev:Alltså vad menar du med din text? Om man kör korta sträckor så ska man använda så mycket utrustning som möjligt för att batteriet ska må så bra som möjligt? Alltså som när jag åker 3 min till gymmet så ska jag dra på full stolsvärme och värme på backspeglar och bakruta osv osv? Jag trodde att de va tvärtom om jag ska vara ärlig! :s
Nej, jag menar att jag aldrig haft strömproblem trots att jag helt struntar i hur mycket ström jag använder och trots att jag kör korta sträckor ganska ofta. Strömmen har alltid räckt till. Klart att jag också haft slut på ström nån gång under åren, men då har det varit batteriet som passerat bäst före.

Vill du hinna ladda så mycket som möjligt på dina korta bilturer så ska du använda så lite utrustning som möjligt, givetvis. Det finns dock en gräns för hur mycket ström ett batteri hinner ta åt sig, så även om du minskar på förbrukningen är det inte sagt att batteriet laddar snabbare.
Användarvisningsbild
av tombe691
har noterat att generatorlampan lyser kvar lite längre när det är problem, vad är det den varnar för egentligen, problem med laddning eller dåligt med ström? (igår åkte vi 20 mil med ett stop och inga problem vare sig dit eller hem) ska testa c-tek-laddaren något dygn nu innan volvo får felsöka på torsdag. Hur sätter man enklast laddaren, räcker med med pluspolen under huven och jord eller ska man skruva bort kåpan som täcker batteriet i bagagen?
Användarvisningsbild
av Perc
Pluspolen under huven räcker bra, det är ju bl.a. just det den är till för. För att kunna ladda när batteriet är så dött så centrallåset inte får upp bakluckan.

Generatorlampan varnar för att det laddar dåligt.

Jag skulle belastningstesta batteriet i första hand, faktiskt. Man kan få alla möjliga sorters spökfel i vissa bilar när det börjar tröttna. På min första V70 (gamla karossen) lyckades jag få stereon att slockna några gånger då jag slog igång sätesvärmen exakt samtidigt som ECCn drog igång kupefläkten, direkt efter start av motorn. Ibland dog den kort efter start också, som om immobilizern dödade tändningen eller nåt. Nytt batteri fixade båda problemen.
Användarvisningsbild
av tombe691
Perc skrev:Pluspolen under huven räcker bra, det är ju bl.a. just det den är till för. För att kunna ladda när batteriet är så dött så centrallåset inte får upp bakluckan.

Generatorlampan varnar för att det laddar dåligt.

Jag skulle belastningstesta batteriet i första hand, faktiskt. Man kan få alla möjliga sorters spökfel i vissa bilar när det börjar tröttna. På min första V70 (gamla karossen) lyckades jag få stereon att slockna några gånger då jag slog igång sätesvärmen exakt samtidigt som ECCn drog igång kupefläkten, direkt efter start av motorn. Ibland dog den kort efter start också, som om immobilizern dödade tändningen eller nåt. Nytt batteri fixade båda problemen.
ok, har inte ens noterat att det inte finns någon låskolv bak.. :) har nu laddat i ett dygn och när jag var ute och tittade till laddaren hoppade den ner från symbolen för fullt batteri till halvfullt batteri. Ska in med bilen till volvo i morgon och de bad mig se till att batteriet var fulladdat innan. Hade dock problem att få någon reaktion alls när jag började. Den lilla gula lampan tändes men jag kunde inte växla mode hur jag än bad mig åt, testade fram och tillbaka, flyttade sladdar och pillade och plötsligt gick det välja läge.

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]