Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Jag har då ALDRIG hört att man behöver byta torkararm bak vid montering Originalvinge ???

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Jag har då ALDRIG hört att man behöver byta torkararm bak vid montering Originalvinge ???

/Fredrik
Jag har heller aldrig behövt byta torkar arm på nån bil. men nånstans har jag förmig att det finns en serie med för "höga" torkar blad & där kan man få byta blad, då frigången är minimal. vid påisning kan då bladet turscha i vingen.
av Zekkeman
Frigge skrev:Jag har då ALDRIG hört att man behöver byta torkararm bak vid montering Originalvinge ???

/Fredrik
SKillnaden verkar vara med orginalvinge att den har ett mellanrum längst in mot själva luckan. Min "piratvinge" ligger emot luckan mer.
Det gör ju att med orginalvinge så kan torkararmen gå fritt.
Användarvisningsbild
av Loner
Det där vill jag gärna se bilder på..

Jag har själv en 02:a med originalvinge, och har bytt till nya (högerparkerade) torkaren, och det är inga problem med att den tar i, möjligen kan den ta i på vintern om man inte tar bort is och snö... men det gör även den gamla (vänsterparkerade) så...

/L
av bult
Har satt på en hel del vingar åt folk men aldrig behövt byta torkarblad, alla har iof varit orginal, hadde jag varit dig hadde jag reklamerat vingen direkt, jaja vet en firma jag inte kommer att köpa prylar ifrån ;-)
av Zekkeman
bult skrev:Har satt på en hel del vingar åt folk men aldrig behövt byta torkarblad, alla har iof varit orginal, hadde jag varit dig hadde jag reklamerat vingen direkt, jaja vet en firma jag inte kommer att köpa prylar ifrån ;-)
Har kontaktat ovannämnda firma. Inte för att jag vill vara elak mot dem eller så. Men det kan ju vara bra för andra att veta också.
De håller på att forska i saken. Det finns en kortare arm.
Men den går från vänster till höger. Då kommer ju den att snurra neråt istället, och även spolningen neråt.
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:Jag har heller aldrig behövt byta torkar arm på nån bil. men nånstans har jag förmig att det finns en serie med för "höga" torkar blad & där kan man få byta blad, då frigången är minimal. vid påisning kan då bladet turscha i vingen.
Enligt lokala Volvoverkstaden så hade det tydligen bränts några torkarmotorer just pga det du nämnt, det packades snö/is så torkaren tog i vingen och motorn gick. De ska enligt egen utsago ha bytt nån torkarmotor pga detta. Vet dock inte hur mycket det skiljer i längd, kan inte vara mycket iofs.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:
CarMan skrev:Jag har heller aldrig behövt byta torkar arm på nån bil. men nånstans har jag förmig att det finns en serie med för "höga" torkar blad & där kan man få byta blad, då frigången är minimal. vid påisning kan då bladet turscha i vingen.
Enligt lokala Volvoverkstaden så hade det tydligen bränts några torkarmotorer just pga det du nämnt, det packades snö/is så torkaren tog i vingen och motorn gick. De ska enligt egen utsago ha bytt nån torkarmotor pga detta. Vet dock inte hur mycket det skiljer i längd, kan inte vara mycket iofs.

Skilnaden är inte stor & det är bara vid kraftig påisning man kan få problem.
detta har altså inget att göra med trådskaparens problem.
han får tyver lida för at ha inte valde orginal...
av Zekkeman
CarMan skrev:
Bosa skrev:

Skilnaden är inte stor & det är bara vid kraftig påisning man kan få problem.
detta har altså inget att göra med trådskaparens problem.
han får tyver lida för at ha inte valde orginal...
Ja nog lider jag alltid, är ju inte direkt bara att skruva av heller.
4 hål :(
Men vi får se vad som händer. Har ju alltid reklamationsrätten på min sida.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det går inte att göra någon mindre synlig modifiering av vingen precis där torkaren tar i?

/Anders
Senast redigerad av 2 Brainy, redigerad totalt 0 gång.

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]