Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Electro
Andreas2012 skrev:Om ditt problem kommer tillbaks (hoppas inte) sa be dom kolla soppafiltret. Jag hade liknande problem forut, och det var ett igensatt branslefilter som spokade.
Härligt, den betedde sig bara normalt ett par dagar sen va de tillbaka. Så nu har jag den hos en kompis som ska kika på spjällhuset. Och om inte de löser problemet ska jag be han kolla filtret oxå, tack för infon!
Användarvisningsbild
av Perc
Det är omöjligt att få en automatväxlad bil att stanna genom att "göra fel", den tanken kan du slå ur huvudet direkt. Dom ska gå fint på tomgång och sakta börja rulla framåt då man släpper bromsen, utan dramatik.

Och S60 R är det nog inte om den är 2001:a, den kom som sagt 2003. Och skulle du ha en R skulle du nog veta om det. Den är fyrhjulsdriven och har turbomotor på 300 hästar. Bland annat.
av Electro
Perc skrev:Det är omöjligt att få en automatväxlad bil att stanna genom att "göra fel", den tanken kan du slå ur huvudet direkt. Dom ska gå fint på tomgång och sakta börja rulla framåt då man släpper bromsen, utan dramatik.

Och S60 R är det nog inte om den är 2001:a, den kom som sagt 2003. Och skulle du ha en R skulle du nog veta om det. Den är fyrhjulsdriven och har turbomotor på 300 hästar. Bland annat.
Okej va bra, då vet jag de! :) Och angående att den ska vara en R eller inte beror på att de står de i regbeviset, men fick höra att de står så på alla volvo s60 tydligen. Och den ligger på 170hk och inget annat! För övrigt så trodde jag att R hade att göra med dels hästkrafterna och turbon men sen samtidigt oxå karosseriet på något sätt, men de kanske de inte har alls?

Denna bil som jag då köpte skulle gått som export men gjorde aldrig de. Kanske är därför den heter R, vad vet jag ;) sålänge den funkar som den ska så är jag nöjd!
av Electro
Kommer med en ny update då!

Var och hämtade bilen hos han som gjorde rent spjällhuset åt mig i måndags. Jag tyckte direkt att den kändes bättre. Tex den går i princip aldrig under 1000-900 varv vid körning (Vid inbromsning, nedväxling osv) vilket den gjorde innan och ibland va den nere på 500varv samt att den då även kunde dö. Tills idag när jag startade den för att åka iväg. Då gick den upp på 1200 varv från kallstart men jobbade sig ner till 1000 varv på tomgångslänge på ungefär 30-45 sec. Efter det var de inga problem att köra. Dock så fick jag ett likadant stopp som jag haft tidigare när jag skulle åka hem igen. Alltså att motorn kväver sig vid gasning. Kan det vara såhär att rengörningen av spjället fixade till situationen någorlunda men att byta ut hela skiten skulle kanske lösa alla problem? Eller är de kanske inte ens det som spökar med tanke på att det nu är rengjort?

Bilen har komplett ifylld servicebok som sagt och den har nu rullat 32k mil någon som vet när huset va bytt sist alltså vid vilken milintervall det var, om dom ens byter de efter serviceboken?
Användarvisningsbild
av Perc
Spjällhus är inget man byter enligt serviceintervall, utan då det går sönder. Och på en 2001:a är det nästan garanterat redan bytt minst en gång, för dom första var inget vidare. Det finns tre olika spjäll och dom går att identifiera på tillverkare och på färg på etiketten.

De första årsmodellerna (din) har Magneti Marelli med gul resp vit etikett. Kommer inte ihåg vilket som var det bättre av dessa. Sök på forumet, det har skrivits mängder om saken. Nyare bilar har Bosch, det ska tydligen vara bra.

Det finns också en uppdaterad programvara som gör att motorn lättare klarar av att hantera ett spjäll som börjar bli slitet.
av Electro
Perc skrev:Spjällhus är inget man byter enligt serviceintervall, utan då det går sönder. Och på en 2001:a är det nästan garanterat redan bytt minst en gång, för dom första var inget vidare. Det finns tre olika spjäll och dom går att identifiera på tillverkare och på färg på etiketten.

De första årsmodellerna (din) har Magneti Marelli med gul resp vit etikett. Kommer inte ihåg vilket som var det bättre av dessa. Sök på forumet, det har skrivits mängder om saken. Nyare bilar har Bosch, det ska tydligen vara bra.

Det finns också en uppdaterad programvara som gör att motorn lättare klarar av att hantera ett spjäll som börjar bli slitet.
Okej tack ska du ha. Han som gjorde rent hade för sig att det va en gul etikett vilket ska vara den bättre modellen som jag förstått det hela. Hursomhelst jag har en fråga till. Det kan inte vara så att batteriet är dåligt på bilen eller? Jag menar eftersom jag bara har dessa problem när bilen är kall och inom ~2 minuter efter det att den är startad. Kan det ens vara en möjlighet att den dör pga att batteriet är kasst?
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]