Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buuyuu
Fick mina vinterdäck om-monterade på Helmia i Karlstad förra veckan eftersom de satt "bästa däcken" fram istället för bak. Noterade kraftigt klonkande efter det och efter ha läst era inlägg bestämde jag mig för att känna på bultarna. På 3 av däcken kunde jag skruva bultarna för hand och sedan efterdra med nyckel. Visst att de har mycket att göra i dessa tider men med tryckluft, hur jobbigt kan det vara?! :evil:

Ringde upp dem och talade om vad som hänt, de skrev in det i rapporteringssystem och lovade att prata med verkstaden. Men på min fråga om kompensation fick jag höra att jag faktiskt få däcken monterade gratis. Erbjudandet var att jag betalade 150kr. och fick en värdecheck på samma summa till butiken. Jag sa att jag har inte fått det gratis, jag har "prylar" möjligtvis. Men någon vilja att idka goodwill fanns inte. En enkel manöver och jag hade glömt detta eller endast kommit ihåg det positiva bemötandet. Nu smakar minnet bittert. En gång är ingen gång, men två ggr... :x

Varje kund som bemöts på liknande vis är en potentiell konsument som väljer annat märke nästa gång. Volvo måste tänka om och inse att kunden måste stå i centrum, alltid. :!:
av NCR
buuyuu skrev:Fick mina vinterdäck om-monterade på Helmia i Karlstad förra veckan eftersom de satt "bästa däcken" fram istället för bak. Noterade kraftigt klonkande efter det och efter ha läst era inlägg bestämde jag mig för att känna på bultarna. På 3 av däcken kunde jag skruva bultarna för hand och sedan efterdra med nyckel. Visst att de har mycket att göra i dessa tider men med tryckluft, hur jobbigt kan det vara?! :evil:

Ringde upp dem och talade om vad som hänt, de skrev in det i rapporteringssystem och lovade att prata med verkstaden. Men på min fråga om kompensation fick jag höra att jag faktiskt få däcken monterade gratis. Erbjudandet var att jag betalade 150kr. och fick en värdecheck på samma summa till butiken. Jag sa att jag har inte fått det gratis, jag har "prylar" möjligtvis. Men någon vilja att idka goodwill fanns inte. En enkel manöver och jag hade glömt detta eller endast kommit ihåg det positiva bemötandet. Nu smakar minnet bittert. En gång är ingen gång, men två ggr... :x

Varje kund som bemöts på liknande vis är en potentiell konsument som väljer annat märke nästa gång. Volvo måste tänka om och inse att kunden måste stå i centrum, alltid. :!:
Efter att ha sett Uppdrag Granskning där Janne Josefsson grillade försäljningschefen på Toyota ang att en serie med Avensis inte hade fullgoda krockkuddar inser man ju en sak, "Money talks, bullshit walks". Vi som konsumenter är inte prioriterade ett skit när det gäller sånt här, det enda som hjälper är hot om ARN, SVT, gap och skrik.

Sorgligt, tillverkar man undermåliga produkter skall man fan i mig stå för det också. Jättebra att USA har en organisation som har makten att klämma åt tillverkade "som aldrig har hört talas om det-och-det-felet".
Användarvisningsbild
av Scania
jägarn skrev:Att efterdra bultarna får en helt annan innebörd när man varit med om att bultarna släppt en gång ,, otroligt att det verkligen har gått så långt som att hjulen släpper helt det trodde jag ingen lyckats med det låter ju en del när det händer liksom,,
För många år sedan körde jag bakom en SAAB 96 på landsväg. Helt plötsligt lossnade han vänstra bakhjul och det fick en väldig fart och rullade förbi SAAB:en och över på vänster väghalva i säkert ett par hundra meter innan det vek av i diket. Som tur var så var det ingen mötande trafik just då.

Undrar hur man reagerar när man blir omkörd av sitt eget hjul... :-O)

När hjulet slipper belastningen av bilen så gör rörelseenergin i däcket att det ökar i hastighet och kan bli en livsfarlig projektil... :(
Användarvisningsbild
av Kurvan
NCR skrev:
buuyuu skrev:Fick mina vinterdäck om-monterade på Helmia i Karlstad förra veckan eftersom de satt "bästa däcken" fram istället för bak. Noterade kraftigt klonkande efter det och efter ha läst era inlägg bestämde jag mig för att känna på bultarna. På 3 av däcken kunde jag skruva bultarna för hand och sedan efterdra med nyckel. Visst att de har mycket att göra i dessa tider men med tryckluft, hur jobbigt kan det vara?! :evil:

Efter att ha sett Uppdrag Granskning där Janne Josefsson grillade försäljningschefen på Toyota ang att en serie med Avensis inte hade fullgoda krockkuddar inser man ju en sak, "Money talks, bullshit walks". Vi som konsumenter är inte prioriterade ett skit när det gäller sånt här, det enda som hjälper är hot om ARN, SVT, gap och skrik.

Sorgligt, tillverkar man undermåliga produkter skall man fan i mig stå för det också. Jättebra att USA har en organisation som har makten att klämma åt tillverkade "som aldrig har hört talas om det-och-det-felet".
Det var en RAV4 det handlade om , Airbagen har förbättras så den löser ut 20millisekunder snabbare på dom senaste!
Produkter utvecklas ju hela tiden!
Inte mkt att bråka om när den "äldre" är en mkt säker bil från början,
av NCR
Kurvan skrev:Inte mkt att bråka om när den "äldre" är en mkt säker bil från början,
Lustigt, det var ju precis så som säljchefen sa, om och om och om igen.

Vad har man för lön när man jobbar på Toyota då? :wink:
Användarvisningsbild
av Kurvan
NCR skrev:
Kurvan skrev:Inte mkt att bråka om när den "äldre" är en mkt säker bil från början,
Lustigt, det var ju precis så som säljchefen sa, om och om och om igen.

Vad har man för lön när man jobbar på Toyota då? :wink:
Här kan du kolla : https://www.ratsit.se/Overload.aspx

:lol:
av Daddan
Hej!

Ang. lösa hjulbultar - det är anledningen till varför jag nu gått och köpt "ny" bil.

Jag mötte en S80 som tappade hjulet och jag krockade med hans hjul! Ett 18" hjul gör STOR skada i fronten på en bil i 50km/h... KOLLA hjulbultarna på alufälgar och efterdra ALLTID!
Användarvisningsbild
av Scania
Daddan skrev:Hej!

Ang. lösa hjulbultar - det är anledningen till varför jag nu gått och köpt "ny" bil.

Jag mötte en S80 som tappade hjulet och jag krockade med hans hjul! Ett 18" hjul gör STOR skada i fronten på en bil i 50km/h... KOLLA hjulbultarna på alufälgar och efterdra ALLTID!

Håller med...
Tänk om hjulet träffat en cyklist eller annan tvåhjuling...för att inte tala om en fotgängare. Livsfarligt.
av Daddan
Kan tillägga lite till händelseförloppet...

Efter jag träffats av hjulet flög det i motsatt riktning, träffade en taxi (V70N) i vindrutan/taket vid A-stolpen på passagerarsidan och sedan flög det i en hög bana ÖVER en gångbana full med folk och cyklister för att sedan landa ute på en äng.

Detta kallas änglavakt!
av hotdog
min fråga efter att ha läst detta inlägg; Hur hårt ska bultarna sitta???
jag bytte igår till vinterdäck och efter att ha dragit fast bultarna lite med korset släpper jag ner bilen och efterdrar genom att trä ett metallrör på ca 1 meter på korset och dra med hävstång. Jag funderade faktiskt igår lite kring hur mkt man bör dra för att de ska sitta lagom. Jag kan dra mina lite till, men det känns som att de sitter väldigt hårt ändå. Om jag drog med endast korset tror jag inte att jag kan rubba bultarna, men som sagt om man har en hävstång är det inga problem. .... Hur gör ni när ni efterdrar, använder ni endast korset eller?? om ni gör det och sedan testar de sätt jag beskriver så kommer ni i alla fall att märka ett det finns bra mkt mer att skruva än vad man orkar med endast ett kors...

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]