Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
umekille skrev:Att ingen tänkt på att tillverka en spolarburk med
inbyggd värme så du har typ runt 30-40grader vintertid
på spolningen...Sett för längesen en modell av en behållare
som träddes på via kylarslangen och hjälpvärmde den mängd
som den innehöll(vet ej om den var hemmasnickrad)
Standard på min Mb 230ce från -92 och fler mercor,säkert på andra bilar åxå.
Slinga med motorkylvatten i behållaren,elslinga i slangpaketet och elvärmda munstycken.
Senast redigerad av 1 tomsa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Verkar tyvärr vara behållaren som är bottenfrusen. :evil:
Får låta bilen stå i ett parkeringsgarage en dag och försöka slanga ur innehållet när det tinat upp
av tomsa
Jackson75 skrev:Verkar tyvärr vara behållaren som är bottenfrusen. :evil:
Får låta bilen stå i ett parkeringsgarage en dag och försöka slanga ur innehållet när det tinat upp
Nu blir jag förvirrad :shock: :???: ?:-/
Jackson75 skrev: Behållaren är inte frusen i alla fall, och slangarna upp till huven känns mjuka, så det bör vara munstyckena.
Användarvisningsbild
av Jackson75
tomsa skrev:
Jackson75 skrev:Verkar tyvärr vara behållaren som är bottenfrusen. :evil:
Nu blir jag förvirrad :shock: :???: ?:-/
Jackson75 skrev: Behållaren är inte frusen i alla fall, och slangarna upp till huven känns mjuka, så det bör vara munstyckena.
Läge för lite förklaring :)

Min fru hade hällt på koncentrerad spolarvätska, som tydligen låg ovanpå det frusna. Så när jag plocka loss påfyllningsröret och petade med en lång skruvmejsel så kände jag att det var bottenfruset.
Jag funderar på att bygga mig en enkel form av doppvärmare eller kanske sno frugans locktång, och reducera effekten lite grann via justerbart nätspännings aggregat, eller någon som har tips på annan lösning för att tina upp det bottenfrusna ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
PLA skrev:Varmluftspistol är lite säkrare, skulle jag tro.
Problemet är ju att behållaren är infälld och inte lätt att få någon värme att nå den.
Frågan är hur svårt det är att komma åt behållaren från hjulhuset, och hur mycket som måste demonteras ?
av umekille
En cupévärmare som blåser under huven mot behållaren?
½kg grovsalt i behållaren tinar fort men då får du ju salt på
bilen :wink:
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]