Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Blir dagligen påmind av den klonkande framvagnen. Funderar på om verkligen den utslitna krympslangen på nedersta varvet på fjädrarna kan orsaka detta? Det är i princip jämnt fördelat över båda sidorna.
Tycker att även om krympslangen är bortsliten så borde väl fjädern vara rejält fixerad ändå?
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Skrapljud eller klonk?

Om det är ett skrapljud så undrar jag vilka dimensioner du har på däcken, jag hade 18 tums puckar på min gamla 850 T5 R, det skavde och skrapade i stort sett hela tiden om man inte körde precis rakt fram på plan väg. :)

Om det klonkar (typ som om någonting knäpper till som om det föll på plats) så tror jag också på botten på fjädrarna, jag skar upp och trädde på trädgårds slang, som enilgt rådet i denna tråd:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=86547
Användarvisningsbild
av Jackson75
Andreas2012 skrev:Skrapljud eller klonk?

Om det är ett skrapljud så undrar jag vilka dimensioner du har på däcken, jag hade 18 tums puckar på min gamla 850 T5 R, det skavde och skrapade i stort sett hela tiden om man inte körde precis rakt fram på plan väg. :)

Om det klonkar (typ som om någonting knäpper till som om det föll på plats) så tror jag också på botten på fjädrarna, jag skar upp och trädde på trädgårds slang, som enilgt rådet i denna tråd:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=86547
Det är helt klart ett klonkande ljud och enligt tråden ovan så har jag samma problem. Det låter precis som fjädern "lägger sig på plats" , men är det ingen panik att fixa det så väntar jag gärna till våren. :)
Användarvisningsbild
av Jackson75
supertech skrev:Är det klonkljud så kan det vara krängningshämmarlänkarna som är glappiga.
Det låter mer som "fjädern hoppar tillbaks till sin plats" så att säga .. vissa dagar hörs det inte alls, medans vissa dagar vid varje gupp.
Användarvisningsbild
av Vojje
supertech skrev:Är det klonkljud så kan det vara krängningshämmarlänkarna som är glappiga.
Värt att titta närmare på
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:
Värt att titta närmare på
Hmm, är det k-stagen ni syftar på?
Användarvisningsbild
av mhunter
Perc skrev:Klonkande fjädrar, klapprande framvagn, skrikande bromsar och ylande fläktrem är alla klassiska "volvoljud" genom åren. ;)
Du glömde visslande grillen :D
av oldtimersmc
Ett djävla liv i både fram och bakvagn hör till. testa att dra på en stump 1/2 tums trägårdsslang på fjädern så blir det tyst... kostar typ 0kr
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]