Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag servar mina bilar själv både noggrannare och oftare än enligt serviceboken. Sedan tar jag omedelbart hand om saker som uppstår däremellan.

Min 40 år gamla BMW har jag själv kört 60.000 mil med och bara en gång har jag inte kommit dit jag ville (då gick kardanaxeln av).
Nu när bilen gått totalt 75.000 mil har jag sålt den och den kommer säkert att rulla många mil till.

Bilar kan rulla förvånadsvärt långt med rätt omvårdnad. Som tex nästan 500.000 mil (Irv Gordons P1800)

Per L
jimbomas skrev:Jojjeblom: Servar du dem själv då eller menar du att du lämnar in den för service, men byter oljan oftare själv?

Hollan:

2,5T -04.

Som sagt, det är utöver mina kunskaper... :oops:

Är inte speciellt bilkunnig men att byta olja och filter är ju inte rocket-sience direkt, känns surt att pynta 3000 spänn för något jag själv löser för runt 1500, förutom då som sagt vissa detaljer i serviceprotokollet som jag själv har dålig koll på.
Att jag servar allt själv enligt serviceprotokoll menade jag och lyxar till det och byter olja/filter 2ggr/år :)
Hur går egentligen "rengöring av vevhusventilation" till på en Volvo verkstad ?
Jag har hört lite olika bud, allt ifrån att man plockar ner insug etc , en rätt stor operation , till att man i vissa fall flyttar smutsen genom att blåsa med tryckluft.
av estufo
Jackson75 skrev:Hur går egentligen "rengöring av vevhusventilation" till på en Volvo verkstad ?
Jag har hört lite olika bud, allt ifrån att man plockar ner insug etc , en rätt stor operation , till att man i vissa fall flyttar smutsen genom att blåsa med tryckluft.
Det man gör är att ta bort insugsrör, servopump och generator, sen byter man en nippel som sitter på slangarna, (Tips är att byta hela oljefällan kostar 600:-) istället för att göra rent.
jojjeblom skrev:Servar båda bilarna när det är dax enligt boken, förutom motorolja/filter som byts 2ggr/per år eller 5-700 mil.
'

Lite att kasta pengarna i sjön, 500 mil för dagens olja är ingenting. Etanolbilarna som är extremt noga med det klarar 1500 mil och jag har 3000mil. Att olja är svart när man häller ut den är ett gott tecken, då har den fyllt en funktion. Är den klar när du häller ut den kan du lika gärna ha oljepluggen ur när du fyller på ny.
Old KnotVillage skrev:
jojjeblom skrev:Servar båda bilarna när det är dax enligt boken, förutom motorolja/filter som byts 2ggr/per år eller 5-700 mil.
'

Lite att kasta pengarna i sjön, 500 mil för dagens olja är ingenting. Etanolbilarna som är extremt noga med det klarar 1500 mil och jag har 3000mil. Att olja är svart när man häller ut den är ett gott tecken, då har den fyllt en funktion. Är den klar när du häller ut den kan du lika gärna ha oljepluggen ur när du fyller på ny.
Ptja det är möjligt att det är onödigt, men känner ändå att jag hellre byter 1-gång för mycket än för lite. Dessutom blir det endel kortare körningar med båda bilarna och då känns det ok att byta ofta.
Att köra min bil 3000 mil mellan oljebytena finns inte ens i min sinnesvärld.

Sätter man sig ner och funderar på vilka orsaker som gör att biltillverkarna har så långa oljebytesintervaller så kommer man (i alla fall jag) fram till att det finns tillräckligt många bra skäl för att med glatt hjärta korta ner oljebytesintervallen kraftigt.

Per L
Jag följer bilens serviceschema/protokoll som finns här på nätet. Byter dock olja med 1000 mils intervall (en extra gång) Köper Volvos orginaloljefilter samt Shell Helix Ultra 5w40. Pollenfilter Biltema och bränslefilter volvo
Jag har faktiskt aldrig tidigare haft nån bil med servicebok. Jag brukar byta olja och givetvis remmen enligt intervall, annars lagar jag det som är trasigt.

När våren kommer och man blir på humör att vårda sin bil igen brukar det bli luftfilter, kupéfilter och stift, om det inte är platinastift då förstås. Mina automatväxlade bilar har jag kostat på ett oljebyte i lådan också, har inte haft dem tillräckligt länge för att göra flera.

Skodan är ny så den tänkte jag serva enligt bok, och kanske ett mellanoljebyte också. Jag är inget större fan av longlife-service, inte i vårt klimat. Men min bil har anpassat sig, den påstår att att jag har 19000km kvar till service nu när den gått 1500km, så den har sänkt serviceintervallet nästan 10000 från det 30000 som är max.
Jag servar min bil enligt serviceschemat som gäller.. Förutom motoroljan och filter byter jag på 1000mil, alltid.. sen lägger jag till oljebyte i växellåda på 4000mil.. Jag gör allt själv och jag törs nog påstå att det blir bättre gjort än på verkstad. Då man själj kan kolla över bilen i sin helhet och smörja länkage, dörrgångjärn med mera och sammtidigt ge bilen en ordentlig rekond :)

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]