Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
hade den läckt i paboxen hade kopplingen fortafande fungerat
nä detta är ett solklart fall av havererat urtrampningslager=låda ner och byt koppling och urtrampningslager
Användarvisningsbild
av Vojje
Det finns inga solklara fall då man inte är fysiskt vid bilen.
Jag tycker det verkar som det läckt ut mängder som vida överskrider broms/kopplingsvätskans volym.
Men visst, kopplingen verkar vara troligast.
av eddar
Enig med "hollan".
Om lamellen (belegget) er bra og kan brukes videre, pass på at det ikke kommer olje på den . . .
av Struve
Det är slaven som gett sig = dyrt om man inte kan eller har möjlighet att göra jobbet själv.
Detta utifrån TS felbeskrivning och den stämmer bra med en polares V70N som slaven rasade på.
Och utifrån bilden som TS har lagt ut så ser det ut som att det är bromsvätska utifrån färgen på det fuktiga.
Minns jag rätt är oljan röd alternativt grönfärgad i dessa manuella lådor om man hållit sig till originaloljan.

Hade Du bott på framsidan (Gbg) hade jag kunnat hjälpa dig, tar ett par tusen för kopplingsbytet plus materialet.
Då lämnar jag lite mer än RH-garanti på mina jobb.
av :stefan:
Tackar, raka fina besked tycker vi om! Även om de innebär att separeras från en större hög pengar. Känns ju alltid bra att veta ungefär vad felet är istället för att lämna in i blindo och riskera att bli uppskjörtad ordentligt...

Har fått nys om en mek på Bilia som tydligen kör lite vid sidan av också och vi har dessutom både byggt tvätthall åt Bilia och servar deras utrustning. Men man vet ju aldrig förrän man får tillbaka nyckeln. ;)
När man nu har rivit isär allt, vad måste bytas och vad är lika bra att byta när man ändå håller på?

Kollar på Autokatalogen (därifrån jag kan plocka delar relativt billigt), är slavcylindern vad de kallar hydrauliskt urtrampningslager? Den, packboxen och en bunt svänghjulsbultar är givna. Ska man slå till på "Kopplingskit utan urtrampningslager" också? Om jag läser rätt innehåller det tryckplatta, lamell och fett.

Vad går åt i övrigt av sådant som byts på vägen, typ olja osv? Jag vägrar låta en verkstad plocka originalolja från hyllan när jag har Shells kompletta utbud på jobbet till billigare än deras inköpspriser... ;)
av Tim
Ja det är det dom kallar hydrauliskt urtrampningslager som läcker, och självklart skall du även byta lamell och tryckplatta. Lite bromsvätska och ett bra fett till axeln på växelådan. Självklart är det ju ingen nackdel att byta den bakre vevaxeltätningen heller, men det är något som sällan läcker på dessa bilar. Någon olja till växellådan kan gå åt om man inte pluggar hålen till drivaxlarna.
Lite uppföljning: Ringde och snackade med firmans kontakt som visade sig jobba på - Bilia, 300m hemifrån! Så jag svängde förbi när jag var ute med firmaskåpet och snackade lite mer. De tyckte det var underligt med en koppling som ger upp innan 11k mil, så han skulle ringa lite sa han.

På kvällen kom beskedet: Volvia tar kostnaden mot att jag pröjsar självrisken. Så gärna så! :D

Så istället för 12 100:- (som var listpriset på Bilia) landar det på typ 4000. Tackar!
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]