Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Andis,

Vet du ifall man kommer åt den gula stickan ovanför i motorrummet? Tittade febrilt runt och under luftburken på höger sida men kunde inte lokalisera den :oops: Eller måste man lyfta upp bilen och komma åt den underifrån kanske?

Bilen kördes precis som vanligt när meddelandet kom första gången. Inga hårda accelerationer, inget släp och hade inte dragit något heller på länge.

Jag körde vidare dels för att bilen faktiskt gick som vanligt om man bara gasade försiktigt, det var inte så långt hem och "serv. snarast" tolkade jag inte lika allvarligt som ifall det skulle stått "stanna omedelbart". Självklart inte det absolut bästa att göra i ett sådant läge men kanske förståeligt?

På fakturan för oljebytet står det inte specificerat varken vilken slags olja eller kvantitet tyvärr. Jag misstänker att man inte har spolat den utan bara tömt och fyllt på ny. Vej ej tyvärr när den byttes före den gången.
Erik9194 skrev:Hej Andis,

Vet du ifall man kommer åt den gula stickan ovanför i motorrummet? Tittade febrilt runt och under luftburken på höger sida men kunde inte lokalisera den :oops: Eller måste man lyfta upp bilen och komma åt den underifrån kanske?

Bilen kördes precis som vanligt när meddelandet kom första gången. Inga hårda accelerationer, inget släp och hade inte dragit något heller på länge.

Jag körde vidare dels för att bilen faktiskt gick som vanligt om man bara gasade försiktigt, det var inte så långt hem och "serv. snarast" tolkade jag inte lika allvarligt som ifall det skulle stått "stanna omedelbart". Självklart inte det absolut bästa att göra i ett sådant läge men kanske förståeligt?

På fakturan för oljebytet står det inte specificerat varken vilken slags olja eller kvantitet tyvärr. Jag misstänker att man inte har spolat den utan bara tömt och fyllt på ny. Vej ej tyvärr när den byttes före den gången.

Oljestickan är under nedre kylarslangen som går över växellådan.

Lite knepig att hitta men du hittar den ovanifrån du behöver inte hissa upp bilen.

Byte olja på en sån automat idag som var rejält smutsig från början hade gått 23000 mil utan oljebyte, det var andra bytet idag och oljan var kolsyrat trots spolning föra bytet men det är Enkelt att byta på dom. Skulle råda dig byta flera gånger med Volvo original olja. Sen låta volvo få reseta och nolla att oljan är byt i lådan. Eller kanske till och med låta Volvo göra stora oljebyten på den. Dock är det inte alla verkstäder som vill göra det är lite olika inställning till det.

Dom brukar vara tåliga dom lådorna så ge inte upp för snabbt. Vet en som fick igång sin efter flera oljebyten. Fast han köpte den med som det hette rasad låda. Men den gick efter flera oljebyten.

Berätta vidare hur det går.
Med vänlig hälsning,
Andis
Ska försöka hitta oljestickan i helgen då det är lite enklare i dagsljus och bilen står ute på gatan.

På måndag blir det till att ringa och boka tid hos Volvo för spolning och det kan ju vara bra att kunna informera om nivå och kvalité på oljan när man ringer. Blir några tusenlappar dyrare jämfört med att göra det själv men den smällen får man ta med tanke på att man aldrig gjort detta förut och vill gärna inte göra bort sig och rasa den under proceduren.

Jag ger inte upp :) men hoppas att det räcker med en spolning hos Volvo då det säkert lär gå på minst runt 5000 kr.

Tack för all hjälp så långt!
Tänk bara på att det är inte alla verkstäder som är så vänligt inställda till att spola lådorna på dessa bilar.

En del vill ha påskrivna papper innan dom gör det. Där allt ansvar skrivs bort.
Samt oljan kostar ca560kr per 4 liter. Så dom inte får för sig att ta 1000 kr per 4 liter.

Kolla oljan direkt efter att den verkligen är byt. Så det inte bara blir en nota på oljebyte men ingen byt.

Den jag byte på här i veckan skulle varit spolad för 1000 mil sen men den var kolsvart samt pluggen nertill var inte öppnad. Så frågan är hur den spolningen blev. Pluggen nertill sitter rätt dumt på D5 bilarna med ett turbo rör precis framför sig. Och inte en gnutta olja på något där men däremot på övre oljeslagen och oljepluggen. Samt allt metall flis kvar på pluggen. Så då vet man den vart inte öppnad.

Inte för att vara kritisk mot verkstäder men tyvärr blir det så ibland.

Min pappas var inne på en Volvo verkstad som rekommenderar oljebyte och där ser fortfarande oljan helt klar röd ut efter 3000 mil så där är den spolad ordentligt.

Lycka till med bilen nu.
Vill höra fortsättningen.
Med vänlig hälsning,
Andis
Ok nu äntligen hittade man stickan. Tack för den utförliga beskrivningen Andis!

Till min förvåning så ser det ut att vara alldeles för mycket olja i lådan??? Man hade förstått lite bättre om den hade problem att få i växlarna om det var för lite olja i lådan. Nu kollade jag oljan när bilen är kall men det borde inte spela någon roll? Hoppas det framgår på bilden hur mycket olja det är på stickan. Den når ju ända upp till "MIN" i texten "...LITRE BETWEEN MIN AND MAX".

http://img138.imageshack.us/img138/5871/photopmh.jpg

Färgen på oljan är väl åt det hallonfärgade hållet men inte så pass att man blandar det med vatten och dricker som hallonsaft? Med tanke på att den byttes för 750 mil sedan och inte ser helt ljusröd ut så lär den väl inte vara spolad vid det tillfället och det borde nog vara värt väl?

Jag förstår vad du menar med att man bör vara väldigt observant på vad de faktiskt gör vid spolningen kontra vad som hamnar på fakturan. Bor utanför Malmö så någon av de tre större Volvo-verkstäderna här runt om hoppas jag vill ge sig an detta. Man kan ju alltid kräva att vara med under tiden så har man lite bättre koll på vad som händer.

På ett större företag jag jobbade på tidigare så servade Volvo alla våra leasingbilar. På varje faktura hade de lagt till några liter spolarvätska under flera års tid. Inköpschefen tyckte till sist detta var lite märkligt och toppade sin spolarvätska precis innan service och mycket riktigt så hade de debiterat några liter spolarvätska på den också. Blev några sura telefonsamtal med dem och sedan fylldes tydligen inte spolarvätska på fler gånger. Inte fattar man hur en stor firma bryr sig om att mygla med några fjuttiga tjugolappar.
Hur gjorde du när du kollade nivån ??
Varm motor, motorn igång, lägg i samtliga växellägen sedan kolla med motorn igång o P-läget.
Jag tycker din olja ser skitig ut faktiskt....ungefär som CocaCola ?
wissel skrev:Hur gjorde du när du kollade nivån ??
Varm motor, motorn igång, lägg i samtliga växellägen sedan kolla med motorn igång o P-läget.
Jag tycker din olja ser skitig ut faktiskt....ungefär som CocaCola ?
wissel: Nej motorn var avstängd och hade inte lagt igenom alla växlarna. Ska göra om det imorgon enligt dina instruktioner så får vi se hur den ser ut då.
Hej alla hjälpsamma.

Ny oljemätning gjord nyss: Motorn varmkörd efter en längre runda, alla växellägen igenomkörda och läge P igång med motorn igång under mätningen.

Så här ser då oljan ut:

http://imageshack.us/a/img211/5868/94142192.jpg
http://imageshack.us/a/img59/2962/22263864.jpg

Oljan ser knappast bättre ut fast långt ifrån svart. OBS nivån är alldeles för hög!!! Oljan låg nämligen mellan orden "LITRE" och "BETWEEN" och om det skiljer 0.2 liter mellan min och max så med ögonmått ser det ut att vara 0.6 liter för mycket olja i lådan. Se på första bilden (http://img138.imageshack.us/img138/5871/photopmh.jpg) på hur texten ser ut på stickan och hur långt det nu alltså når.

Bilen gick dessutom precis som den ska under hela rundan och inga konstigheter med växlingarna. Någon som blir klok på detta? :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]