Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Konstigt att jag som ändå följer med såna här saker aldrig har hört talas om några andra motorer än D5 och 2.4D. Och så den gamla VW-dieseln då förstås.

Vad står det på bakluckan på en 126-hästarsdiesel?
Låter som ett bra köp tycker jag. Det innebär att den gått med låg effekt fram tills nu = väl bevarad drivlina. Slänger du i ett chip (rica och bsr erbjuder 185hk) borde det bli bra flås i den.
av mbc
Perc skrev:Konstigt att jag som ändå följer med såna här saker aldrig har hört talas om några andra motorer än D5 och 2.4D. Och så den gamla VW-dieseln då förstås.

Det står modellnamn och d, då vet du väl inte heller att det finns en 130hk version före 06 som hette 2,4d
02-05 fanns det två versioner 2,4 d och d5 130hk resp 163hk.
06-08 fanns det tre versioner, d, 2,4d och d5, 126hk, 163hk samt 185hk.
Så himla ovanlig är den inte finns en del på blocket just nu t.ex.
Du har väl helt enkelt missat det på nåt konstigt sätt...
Att slänga i ett chip för trådskaparen ter sig ju ganska ointressant eftersom han/hon vill ha en låg effekt och därmed en lägre förbrukning. Det är inte alltid dock en lägre effekt ger en verklig lägre förbrukning. Om bilen är fin och välvårdad samt att allt funkar så slå till.
Det var visst någon variant eller serie av dessa lågeffektsdieslar som inte gick att trissa upp i effekt.
Någon som vet vilka bilar som var berörda?
Det var visst något med mjukvaran som inte gick att skriva över. Vare sig av BSR, Rica eller de andra.
Fulboxarna ställde även till ännu mer strul än vanligt på dessa versioner.
av exilent
mbc skrev:
Perc skrev:Konstigt att jag som ändå följer med såna här saker aldrig har hört talas om några andra motorer än D5 och 2.4D. Och så den gamla VW-dieseln då förstås.

Det står modellnamn och d, då vet du väl inte heller att det finns en 130hk version före 06 som hette 2,4d
02-05 fanns det två versioner 2,4 d och d5 130hk resp 163hk.
06-08 fanns det tre versioner, d, 2,4d och d5, 126hk, 163hk samt 185hk.
Så himla ovanlig är den inte finns en del på blocket just nu t.ex.
Du har väl helt enkelt missat det på nåt konstigt sätt...
Finns endast en volvo s60 diesel med 126 hk på blocket i hela sverige, som jag hittar.

Därför jag undrar varför kommer detta sig? Och vad är skillnaden mellan 126an och 163hk för man hittar en massa bilar med 163hk.
Användarvisningsbild
av Perc
Det vore ju inte första gången en inroparvariant med liten motor sålt dåligt. Det fanns ju en snikversion av 850in också som hette GL och sedan S. Den hade oftast tvålitersmotor, svarta speglar och stötfångare, i stort sett ingen interiör utrustning osv. Den sålde aldrig särskilt bra, alla valde GLE/SE istället.

Mycket märkligt att jag missat det, eftersom jag jobbar med reservdelar och pga yrket känner till en massa värdelös fakta om i stort sett alla vanligt förekommande bilmodeller. :)
Volvo S60/V70 finns med tre dieselmotorer från 2006 och nyare. Den minsta kallades för Diesel, var på 126 hk (300 nm) och finns endast med 5-växlad manuell låda. Sen är det mellanmotorn som kallades 2,4 D, på 163 hk (340 nm) och den finns med 5-växlad manuell låda och även 6-stegad geartronic låda. Toppmodellen heter D5, har 185 hk (400 nm) och finns med 6-växlad manuell låda och 6-stegad geartronic låda. D5 gick även att få med AWD.

Den minsta, Diesel gör 0-100 km/h på 12,3 sek och drar 0,65 på blandad körning med manuell låda. Mellanmotorn 2,4 D gör 0-100 km/h på 9,8 sek med manuell låda och drar 0,66 på blandad körning med manuell låda. Den största D5-motorn gör 0-100 km/h på 8,5 sek (AWD 8,9 sek) och drar 0,68 (AWD 0,73) på blandad körning med manuell låda. Dessa siffror gäller V70, och kommer från Volvos försäljningsbroschyr för 2006 års modell. Siffrorna för S60 är nog aningen lägre.

Då det endast skiljer 0,1 dl per mil i bränsleförbrukning mellan Diesel och 2,4 D skulle jag utan tvekan välja 2,4 D-motorn. Den har jag själv i kombination med 6-stegad geartronic lådan. Snittar nu på 0,76 med användning av bränslevärmaren, dubbdäck och blandad körning. Automat innebär ca 1 dl mer per mil. Enligt mig är det värt det, men det är ju en smakfråga mest.

Hoppas denna info hjälper dig i ditt val!

Mvh Ronnie

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]