Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
HAr 2.9 bar i däcken på min 780. 205-55-16. 2.7 kändes lite fladdrigt. Så alla tabeller överallt är bara en fingervisning, man får själv hitta det som verkar vara optimalt för dom däck man har.

I chevavanen jag har är det 3.0 bar i 235-75-15, annars går den inte köra pga sladdriga däck.
Och nej, det är inga specialdäck eller så, helt vanliga däck som kostar ca 1000 kr st.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av DJ
lirsa skrev:Oj, så högt tryck?
Körde in 2.5 bar, men kanske ska köra in lite till då... INgen risk för att däcken bara slits på mitten om man har 2.9 bar menar ni?
Tvärtom!

När man kör så pass breda och platta däck behövs det mer tryck för att stödja däcksidorna och stabilisera däcken.

Kör man med för LÅGT tryck kan däcken slitas mer på mitten tack vare att slutbanan riskerar att slungas ut mer på mitten av rotationen.
Lite tvärt om mot vad man är van vid m.a.o.

På förra bilen hade jag 225/45-17 (1500 kg Passat) då körde jag 3.5 bar och de slets helt jämnt.

Man känner vad som blir bra på bilens beteende, och om man vill kan man ju mäta däcktempen och se att den bygger lika mycket värme över hela bredden.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag kör med 3,0 runt om på 225/45 -17. Bilen är en 744 GLE -88.
Mina bakdäck börjar visa lite tendenser till mittslitage, kanske ska höja till 3,5...
av lirsa
Okej!
Bra inputs, iväg till macken och öka lite till med andra ord :).
Ska prova att dra i 3.0 bar och se hur det blir.
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]