Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TK1974
Vojje skrev:AGM finns på Biltema. Visste ni förresten att Biltema heter Biltema även i Finland. Ordet Biltema är m.a.o. ett finskt ord. Undrar vad det betyder?

Men Biltema e inget finskt ord. Mera svenskt än BIL-TEMA kan de väl inte bli för de e ju ett svenskt-grundat företag, men de vet ni jue :shock:
Översätter man Biltema till finska så blire Autoteema :wink:

Lite off-topic jo, men iaf :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
Leveä johto ja, men då är det sladd som i elkabel, inte sladd som i åka på tvären. ;)

Leveä sladi är väl närmast man kommer. Tror inte det finns nåt riktigt ord för sladd faktiskt.
av Larzan
Perc skrev:AGM är ju bra om man har strömproblem i bilen.

Kollegan har en Kia med dieselmotor och fjärrstyrd parkeringsvärmare som han använder ofta och gärna. Det fick inte plats något större batteri än originalstorlek, men sen han la i ett Bosch AGM har han inte behövt underhållsladda.

55Ah fungerade ju bra i min bil trots korta sträckor, men det var lite för lite CCA för 2.5 liter under dom värsta köldknäpparna i vintras.
Satte in Biltemas AGM i min bil och har kört med hemoröjdvärmare, defroster och bränslevärmare nästan dagligen förra vintern. Batteriet knorrade aldrig.
Det förra Volvooriginalbatteriet dog på 4 år. Egentligen 3 men jag vägrade tro att det kunde vara fel på ett så "nytt" batteri.
Men vid köldknäppar under -20 så slogs REM ut och slog ut dörrlås, satte igång vänster baklampa.

Så i mitt tycke är Volvo köldkänsligt vid svaga strömstyrkor.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:Leveä johto ja, men då är det sladd som i elkabel, inte sladd som i åka på tvären. ;)
Leveä sladi är väl närmast man kommer. Tror inte det finns nåt riktigt ord för sladd faktiskt.
Jag tänkte naturligtvis på en miljövänlig elbil. Med bred sladd :lol:
Finnarna kör väl med Nokian Hakkapeliitta, så ngt ord för den typen av sladd behövs klart inte.
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Finnarna kör väl med Nokian Hakkapeliitta, så ngt ord för den typen av sladd behövs klart inte.
Tja, vi ligger väl i världstoppen i antalet rallyförare per capita. :lol:
Festligt nog så märker jag ingen skillnad mellan det tidigare 55Ah batteriet och det nya 74Ah batteriet....det är kanske inte förrns man trycker tungan mot plus polen som man märker skillnaden? :)
Användarvisningsbild
av wissel
Andreas2012 skrev:Festligt nog så märker jag ingen skillnad mellan det tidigare 55Ah batteriet och det nya 74Ah batteriet....det är kanske inte förrns man trycker tungan mot plus polen som man märker skillnaden? :)
Om din tunga kunde mäta AMP. så vore du anställd på Cirkus Scott.... :P
Användarvisningsbild
av Perc
När det blir minus 25 nästa gång kommer du att märka skillnad.

74 och 55 amperetimmar är ett mått på hur stor lagringskapacitet batteriet har. Ju större ju bättre förstås. 74Ah betyder att du kan driva en förbrukare på 1A i 74 timmar innan batteriet är totalt slut.

Förutom 74 och 55 Ah så mäts även startkapaciteten, i ampere. Dvs hur hög strömstyrka som kan levereras på en gång. Det kallas oftast CCA, cold cranking amps, och det finns flera olika skalor. SAE, EN och DIN åtminstone. Ju mer CCA ju bättre, och det är det som spelar roll då det är kallt och bilen ska startas.

Jag hade ett friskt 55Ah i min 2.5T och den lät ganska trött då det började krypa ner till 15-20 minusgrader. För litet batteri för motorstorleken, helt enkelt.
Perc skrev:När det blir minus 25 nästa gång kommer du att märka skillnad.

74 och 55 amperetimmar är ett mått på hur stor lagringskapacitet batteriet har. Ju större ju bättre förstås. 74Ah betyder att du kan driva en förbrukare på 1A i 74 timmar innan batteriet är totalt slut.

Förutom 74 och 55 Ah så mäts även startkapaciteten, i ampere. Dvs hur hög strömstyrka som kan levereras på en gång. Det kallas oftast CCA, cold cranking amps, och det finns flera olika skalor. SAE, EN och DIN åtminstone. Ju mer CCA ju bättre, och det är det som spelar roll då det är kallt och bilen ska startas.

Jag hade ett friskt 55Ah i min 2.5T och den lät ganska trött då det började krypa ner till 15-20 minusgrader. För litet batteri för motorstorleken, helt enkelt.

Bockar och tackar för att du förklarade det hela på ett sätt som även jag som är elektroniskt utmanad kunde förstå. :)

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]