Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tragiska
S.t.r.a.n.D skrev:Nix inte alls nått. Du kanske ska se över din generator eller batteri?

Ska ta o prova maxa alla ljus och utrustning och se om det märks nått. Men jag har ju en diesel så jag har ju iaf ett större batteri, vet inte om det är samma generator eller om den är kraftigare..
Jo ska kolla, är knappt så man märker de dock, blinkar inte ens till 1 sekund. Bara riktigt snabbt men får kolla batteri samt generator hur jag då ska göra de.
Användarvisningsbild
av Perc
Det går att montera dieselns batteri (100Ah) även i bensinaren om man vill, batterifästpunkterna etc är likadana i alla bilar och skyddskåpan är tillräckligt stor för dieseln den med. Det är trevligt då det är kallt ute.

Åk till någon som säljer bilbatterier och ha dem att belastningstesta ditt batteri. Sen kan du kolla laddningen också, med en multimeter över batteripolerna när motorn går på tomgång. Ca 14V ska du nog ha, oavsett om belysningen lyser eller inte.
av tragiska
Perc skrev:Det går att montera dieselns batteri (100Ah) även i bensinaren om man vill, batterifästpunkterna etc är likadana i alla bilar och skyddskåpan är tillräckligt stor för dieseln den med. Det är trevligt då det är kallt ute.

Åk till någon som säljer bilbatterier och ha dem att belastningstesta ditt batteri. Sen kan du kolla laddningen också, med en multimeter över batteripolerna när motorn går på tomgång. Ca 14V ska du nog ha, oavsett om belysningen lyser eller inte.
Hmm, för att belastningstesta ska man väl ta ur batteriet? Måste man inte in och få allting programmerat igen?
Har för mig att morsan var tvungen att lämna in sin Toyota när batteriet hade kopplats bort.
av basberoende
Ska inte vara något problem. Jag har 35w org xenon i halvljus, 55w xenon i helljus, 55w i dimljus samt 3x75w i extraljusen. Allt lyser när helljuset är på och har aldrig märkt något problem. Men sen är det en d5:a med.
av S.t.r.a.n.D
tragiska skrev:
Perc skrev:Det går att montera dieselns batteri (100Ah) även i bensinaren om man vill, batterifästpunkterna etc är likadana i alla bilar och skyddskåpan är tillräckligt stor för dieseln den med. Det är trevligt då det är kallt ute.

Hmm, för att belastningstesta ska man väl ta ur batteriet? Måste man inte in och få allting programmerat igen?
Har för mig att morsan var tvungen att lämna in sin Toyota när batteriet hade kopplats bort.
Nejdå, det värsta som händer är att du måste ställa klockan igen... :)
av S.t.r.a.n.D
tragiska skrev:Går det att koppla in xenon på hel och halvljus i originalstammen? dvs strömmen till ballasterna direkt i kontakten som brukar sitta på lampan.
Jaa, det är bara plug and play i halv och helljus, du behöver inte dra egna kablar.
av hammerin
S.t.r.a.n.D skrev:
tragiska skrev:Går det att koppla in xenon på hel och halvljus i originalstammen? dvs strömmen till ballasterna direkt i kontakten som brukar sitta på lampan.
Jaa, det är bara plug and play i halv och helljus, du behöver inte dra egna kablar.
Om du ska ha mer än 50w xenon i helljus så ska du nog dra kablar med relä å sånt. Jag har 50w xenon i helljus med speedstarter ballaster och det funkar klockrent utan extra kablar.
av tragiska
hammerin skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:
Om du ska ha mer än 50w xenon i helljus så ska du nog dra kablar med relä å sånt. Jag har 50w xenon i helljus med speedstarter ballaster och det funkar klockrent utan extra kablar.
Tackar, jag ska ha 35 i halvljus samt 50 i helljus. Tänkte mest så att kablarna klarar detta rakt på, att de inte går nå säkringar eller att kablarna smälter osv.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om du ska montera volvo original xenon-strålkastare ska du även montera dit givare för nivåreglering av halvljuset.
(För du har väl inte tänkt fulkonvertera halvljuset i dina halogenstrålkastare?, blir nedslag direkt på SBP, och möts av ilskna helljusblink från de flesta övriga bilister)
Däremot helljuset tycker jag att det är helt okej att konvertera rakt av, även fast det inte heller är lagligt (fast det bryr sig tydligen inte SBP om).
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]