Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av limpan_ore
Driver64 -> Ingen fara :).

_Anders_ -> Suveränt, stort tack!

Jag återkommer med lite bilder efter min installation.
av fn
limpan_ore skrev:Hej,

Jag har en SE P910i som jag kör Tomtom på och skulle vilja göra en snygg installation i min S60 -06 med den. Med snygg menar jag att jag ska se så lite som möjligt av sladdar.

Jag har läst här på forumet att man ska kunna hitta en 12V anslutning bakom stereon, jag har hu-650. Vägen dit var att gå in genom högtalargallret i mitten på instrumentbrädan. Jag har fått bort gallret men jag ser bara massa ventilationsrör.

Nån som har något tips på hur man ska hitta 12 voltaren?
Nu länkar jag till min egen installation http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4619
och ja, det är mina bilder som Loner så snällt lade ut på tips&trix. Om du kollar på sista bilden ser du min Brodithållare för min handdator. Det är en aktiv hållare dvs den innehåller laddström. Liknande finns för SE P910, Art.nr. 968897. Laddkabeln drog jag genom ventilationsgallret och allting gjordes utan att montera ut stereon och klimatpanelen. Det var ganska pilligt men är man försiktig så funkar det. Det finns fyra plasttungor som håller vent.gallret på plats. Dessa ska lyftas samtidigt och så ska du dra rakt ut. Jag stack små trästickor mellan plasttungorna så de höll sig uppfjädrade. När jag hade hela vent.gallerdelen ute kunde jag sedan montera av delar, fila lite på kåpan som leder luften till gallret så att kabeln kunde komma mellan där. Du kommer se hur du ska göra. Ström till laddning tog jag från belysningen i handskfacket. Fördelen är att det är konstant ström där så jag kan ladda min handdator utan att ha tändningen till på bilen. Ström till TomToms BT antenn löste jag också på ett snyggt sätt. Man kan förvisso köra den på batteri i några timmar men när det är slut behöver man ju ström... Änden på strömkabeln som följde med TomTom antennen är en RJ45 (telelurkontakt). Köpte ett moduljack rj45 på kjell.com art.nr 55956 som jag fäste inne i handskfacket. Ska kanske fixa bilder... När jag använder antennen klämmer jag kabeln mellan handskfacksluckan. När jag inte använder antennen syns inga kablar. Vill jag inte ha kabel och antenn i bilen kan jag enkelt ta bort allt och kontakten i handskfacket stör inte alls.
Lycka till.
av limpan_ore
Jag fick bort stereon smidigt och bakom den så är det väldigt lätt att nypa 12V på baksidan av cig.uttaget så jag tor jag kommer göra så.

fn -> vart har du din gps mottagare? Har du den synligt eller har du hittat något bra ställa att gömma den på?
av fn
limpan_ore skrev:Jag fick bort stereon smidigt och bakom den så är det väldigt lätt att nypa 12V på baksidan av cig.uttaget så jag tor jag kommer göra så.

fn -> vart har du din gps mottagare? Har du den synligt eller har du hittat något bra ställa att gömma den på?
När antennen avnänds ligger den på gallret där centerhögtalaren ska sitta. TomToms antenn har en magnet så den sitter stadigt där. Från antennen går sladden till handskfacket. Men det är bara när den används som sladden syns. Det kan jag leva med. Alternativet att ha antennen framme alltid och kabeln upp genom instrumentbrädan tycker inte jag är lika snyggt.
av limpan_ore
fn skrev:
limpan_ore skrev:Jag fick bort stereon smidigt och bakom den så är det väldigt lätt att nypa 12V på baksidan av cig.uttaget så jag tor jag kommer göra så.

När antennen avnänds ligger den på gallret där centerhögtalaren ska sitta. TomToms antenn har en magnet så den sitter stadigt där. Från antennen går sladden till handskfacket. Men det är bara när den används som sladden syns. Det kan jag leva med. Alternativet att ha antennen framme alltid och kabeln upp genom instrumentbrädan tycker inte jag är lika snyggt.
Ok, Jag får se hur jag löser det hela. En tanke jag hade var att ha den längst till vänster på instrumentbrädan och sen dra ner sladden via säkringsutrymmet och sedan vidare mot stereon. Då sysns det bara 10cm sladd högst upp till vänster det tror jag kan bli rätt bra.
av fn
limpan_ore skrev:
fn skrev:

Ok, Jag får se hur jag löser det hela. En tanke jag hade var att ha den längst till vänster på instrumentbrädan och sen dra ner sladden via säkringsutrymmet och sedan vidare mot stereon. Då sysns det bara 10cm sladd högst upp till vänster det tror jag kan bli rätt bra.
Ja, det låter snyggt. Testa först om du får tillräckligt bra motttagning så att inte A-stolpen stör.
Användarvisningsbild
av _Anders_
Om man har en GPS antenn med SiRFIII så borde det gå att lägga hela antennen under gallret för centerhögtalaren (om man inte har lyxat till det och har en högtalare där). Det chippet har bättre mottagning än de tidigare generationerna och borde utan problem klara att få låsning på signalerna. Då blir det en väldans stilig installation! Det kan ju inte skada att prova!

Efter att jag har fått låsning på signalerna med min lite äldre GPS antenn (SiRFII) så har jag kunnat köra med den i handskfacket och fortfarande haft kontakt med 5-6 sateliter.

Klart att det blir ju lite besvärligt om man vill ta med sig antennen till båten eller på vandringen...
Användarvisningsbild
av _Anders_
Batteriet kommer nog att dö lite snabbare om man gör en fast installation, det blir ju som bekant ganska hög temp i bilen under soliga sommardagar. Det blir också snabbt ganska många urladdningscykler som inte mottagaren stänger av sig själv när den inte pratar med någon annan enhet (handdatorn/telefonen). Har man lust kan man ju plocka bort batteriet från mottagaren för att kunna använda det senare.

12V som bara är aktivt med tändningen på är väl också att rekommendera även om mottagaren inte drar mycket ström.

SRS-0044, sidokrockkudde höger fram för […]

Tack till er som åtminstone varit i när[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det känns ganska rimligt att använda vin[…]

Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.