Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Men billigt att tillverka låset är det!

Plast är billigare än metall
Dålig plastkvalitet är billigare än bättre plast.
osv

Hade gissat att det skulle stå Valeo på även detta lås precis som på dörrlåsen

/Roland
Användarvisningsbild
av tombe691
vet att det är en gammal tråd men har nu samma problem på min 03:a (startade en ny tråd igår). Hur löste ni problemet, var det bara ett reläbyte eller blev det ett motorbyte?
av LaRy
Det är en enkel motor på vilken man skiftar polaritet. Jag hade kopplat loss den och matat med 12volt, för att se om den låser / låser upp. Därefter skiftat polaritet och kollat om den går I motsatt riktning. Troligtvis har även du förlorat kugg som bilden visar. Därför låser motorn sig mekaniskt. Om en motor snurrar på ena hållet och man skiftar polaritet skall den snurra på andra hållet, garanterat. Om den inte gör det är den mekaniskt låst p.g.a. trasig kugg.

Jag är osäker på ifall REM enheten innehåller reläer, så här små motorer kan enkelt skiftas i polaritet genom transistorer eller små ej utbytbara kretskortsreläer.
Användarvisningsbild
av tombe691
Så om man inte kan byta kugghjul är det ny motor för ca 1100 som gäller? Alternativt ingen alls? Min låser men jag följde sladden och andra änden satt inte i någon kontakt vad jag kunde se. Några idéer om detta?
av LaRy
Låser den måste sladden sitta i. Å andra sidan som du säger är alternativet ingen alls. Hur många bensintjuvar skulle få för sig att kontrollera ifall det råkar finnas en olåst lucka på en Volvo, där låsning är standard. Sannolikheten du råkar ut för bensinstöld att måste vara typ 1 / 10.0000 att hitta din bil. Du kan ju även sätta låsbart lock och låsa i miljöer där bilen är mer utsatt.
Sen ser man den här fjantiga plastpinnen som låser en plastlucka som sitter med plastgångjärn. Vill jag komma in behövs inte mycket till kofot.
Användarvisningsbild
av tombe691
sladden försvinner in en liten bit under kanten till baljan för reservhjulet men på samma ställe kommer en likadan sladd med samma typ av skumgummiisolering ut så jag tog för givet att det var samma sladd. I änden sitter en vit honkontakt ca 1 cm stor med hål för 2 stift varav det ena är vridet 90 grader. Frågan är var den borde sitta fast för att få ström och vad den används till. Just nu ligger den sladden ner i det lilla utrymmet som finns under höger bakljus. Men eftersom motorn låser varje gång jag låser bilen måste ju låset få ström någonstans. Olåst är nog som sagt billigaste alternativet, åker dessutom biogas så det finns sällan mer än max 10 liter att sno för den som skulle få för sig att försöka...

hur gjorde du, fick du ordning på din motor eller lät du den vara?
Användarvisningsbild
av tombe691
ok, liten uppdatering, jag åkte till volvo och visade upp den lösa sladden. Enligt min "personliga servicetekniker" var den till för eventuellt 12v uttag i baggagen vilket jag inte har något. Någonstans där sladden försvann in kom en likadan ut. Låset är nu utdraget. Vet inte om det är värt att leta efter en begagnad motor eller om de kostar en förmögenhet och ändå riskerar att gå sönder vilken dag som helst. Någon som om den skiljer sig mellan årsmodeller och bilmodeller? Är det bättre kvalite på en nyare låsmotor från t.ex. en xc90 och går den i så fall att använda på v70?
av Picke54
Tack för beskrivningen!
Har just öppnat och tagit bort kabeln till låsmotorn på en väldigt törstig bil. Blir att köra olåst framöver
av RonniePersson
Picke54 skrev:Tack för beskrivningen!
Har just öppnat och tagit bort kabeln till låsmotorn på en väldigt törstig bil. Blir att köra olåst framöver
Eller åka till Volvo och köpa ett låsbart tanklock? Det fungerade på min 940, jag hade förut och det fungerar säkert lika bra nu med. Tanklocken borde vara lika? De är i alla fall lika på 740/940 och S70/V70, då mitt låsbara tanklock på 940:n kom just från från 97:as V70.
av FullRulleNu
samma problem v70n-05, låste inte. Kopplade loss och la på spänning och motorn funkade då fint. Satte tillbaka och då funkar den som dig bör ett tag. Nu låser den inte upp, öppnar manuellt inifrån.
Har någon löst problemet och i så fall hur?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]