Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Har inte en susning då min vanliga sugmotor ser så annorlunda ut !
Det kan ju vara andra dragningar på T-motorn. Jag har ett svagt minne om att det
sitter på framkant UNDER insuget ?! Jag skall starta upp VIDA o kolla.....återkommer.
Användarvisningsbild
av wissel
wissel skrev:Har inte en susning då min vanliga sugmotor ser så annorlunda ut !
Det kan ju vara andra dragningar på T-motorn. Jag har ett svagt minne om att det
sitter på framkant UNDER insuget ?! Jag skall starta upp VIDA o kolla.....återkommer.
Du har mail o PM
Användarvisningsbild
av wissel
wissel skrev:
wissel skrev:Har inte en susning då min vanliga sugmotor ser så annorlunda ut !
Bild
Nu vart jag jätte glad att det är framför motorn, för om det hade vart bakom motorn så hade jag vart tvungen att amputera 3 fingrar på varje hand för att komma in där och skruva bort något. :)
Hmm, ganska tveksam till att du kan ha fått ett gasspjäll att fungera bättre med att "rensa ur" motorn genom att köra ett tag på högt varv. OM du har problem med skitigt gasspjäll så kan det knappast rensas något med högt varvtal, om nu något i motorn kan "rensas" på det sättet?

Så om nu något blivit bättre tror jag knappast att det är gasspjället, tyvärr.
Nja, bättre och bättre....tomgången är jämnare ett par dagar, sen blir den som en ouppfostrad giraff-unge igen och går från 500 till 1100 varv, och spontan-dör då och då....det är ok så länge man står vid ett rödljus, men inte så skit festligt när man är på väg in i en rondell och har en JÄTTE stor lastbil bakom sig, och motorn bara dör......inte lika festligt.....

Så, ni som vet mer...vad kan det vara???
Vojje skrev:EGR-ventilen. Men den borde ge felkod.
Kolkanistern ( Purgeventilen ).
Täppt vevhusventilation.

Spännande värre, vart sitter dessa?

Kan man kolla/byta dessa själv?

Är nya såna SKIT dyra att köpa nya?

Massa tack för tips och råd/hjälp
Till saken hör att bilen stod oanvänd från April till slutet på September....

Innan det var tomgången lika pålitlig som Atom uret hos Nils Bohr institutet i Köpenhamns Universitet.

Nu suger den älgrumpa.
Användarvisningsbild
av wissel
Svårt detta med ditt problem.
Hur mycket har den rullat ?
När den stod uppställd blev det några råttbon under huven ?
Tänker om någon slang är avbiten ?
Bränslefiltret ? Skall bytas efter 16 000 mil, kan ha blivit upptorkat och ramlat i atomer ??
Kan inte verkstaden göra en Felkodsavläsning ????
Känns som gissningar rätt ut i Universum utan en sådan !!!!.
Hur ser det ut under Luftfilterlocket, uppätet Luftfilter ?
Bilen står inte stilla o blir fel på, den har fått hjälp av något/några småkryp ??
När du rotat runt under huven kan en slang lossnat ?
Som du ser, svårgissat men ditt gasspjäll tror jag inte det är fel på.....!!!!!!
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]