Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Aa det hade jag fan! Då får man ta och byta lampan! Är "pcdoktors" guide där uppe den ända guiden som finns? Eller finns det några bilder på hur man gör? Är inte så erfaren...
Användarvisningsbild
av pcdoktor
3 skruvar undertill så trillar kåpan ner, sedan sitter det en "grunkar" runt tändningslåset, av med den gröna kontakten i bakkant och bänd lite lät i plastflärpen i framkant (mot dig) så kan du dra av hela grunkan. vänd på den så ser du ett runt hål med en svart grunka i som har ett spår. ta en liten spårskruvmejsel o vrid grunkan moturs så trillar lampan ut, gör om allt fast tvärtom med den nya lampan så är det löst. INGET svårt eller omöjligt. Jag är själv ohändig och tämöigen värdelös på att pilla bil

Det KAN vara vettigt att dra batteriet medan man pillar även om jag själv inte gjorde det. Tänk på att den stora grunkan runt tändningslåset är en transponder och något man inte bör ha i sönder. :wink:
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Volvouser skrev:Jo då - kan se att bilden är tagen i mörker - de' e' becksvart :wink: :wink:
hehehe bara så vi inte missförstår varandra, du ser den belysta delen av bilden va? Det var liksom tanken, det är inte något ljus man ser i dagsljus precis.
av Volvouser
Nope - de' e' svart... 8) Testa det här - brukar funka för mig:
Öppna G+
Gå till Foto och hitta den bild du vill dela
Vänster klick för att öppna bilden
När den har öppnat - höger klicka och välj "öppna i ny flik" (för att lättare få en större bild)
Gå till den nyss öppnade fliken med bilden, och kopiera/sätt in den länken i en ny post som visas i webbläsarens adress linje.
Användarvisningsbild
av sthlm
Nu syns bilden utmärkt.
När jag såg tråden häromdagen så började jag kika runt på ett par V70 och konstaterade att ingen av dom hade fungerande lyse där.
Måste plocka ner och kika på min egen bil i helgen.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Är man det minsta lilla händig går det lätt att löda loss dioden som sitter där och ersätta den med en motsvarande. från Kjell o Co eller dylikt. Det blir ju en peng över såklart men låt säga att man sparar 60:-

Tänk bara på att den lyser inte konstant, jag tror det är när dörren är öppen och sedan ser man det ju inte på dagtid (knappt iallafall)
Användarvisningsbild
av sthlm
pcdoktor skrev:Är man det minsta lilla händig går det lätt att löda loss dioden som sitter där och ersätta den med en motsvarande. från Kjell o Co eller dylikt. Det blir ju en peng över såklart men låt säga att man sparar 60:-

Tänk bara på att den lyser inte konstant, jag tror det är när dörren är öppen och sedan ser man det ju inte på dagtid (knappt iallafall)

Lampan bör vara på 12V och en lysdiod avsedd för 5V och 20mA måste ha ett motstånd om man nu skall byta själv.

Den borde vara kopplad på kupébelysningen med fördröjning eller liknande.
Knappast någon mening om den släcks när du stängt dörren och skall leta efter nyckelhålet.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]