Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan1000
Hej och tack för alla svar.
Jag ska mäta batteriet i morgon =), måste investera i lite bättre mätinstrument.
Om jag avaktiverar rörelsealarmet, är det avaktiverat jämt då eller måste jag avaktivera det varje gång tro?
Ska också prova att larma bilen och höra om sirenen lever eller är död. Återkommer så snart jag testat dessa saker.

Ja, efter att ha brutet batteriet några timmar så startar bilen igen =)
Har testat starta några gånger idag och det har gått bra faktiskt. Har varit noga med att inte sitta kvar i bilen efter att ha låst och sedan startat (Kan ha med rörelsesensorerna att göra kanske?)
Något som jag glömde att berätta var också att fläkten beter sig oerhört konstigt, ibland fungerar den inte alls och ibland går den väldigt ojämt. Det kanske inte har med just detta problem att göra?

Återkommer så snart jag testat lite mera! Tack igen för hjälpen!
av alan1000
PS, jag bor i Bollnäs,så är det någon i närheten som kan hjälpa mig att läsa ut felkoder skulle det vara grymt bra. Visar naturligtvis min uppskattning på det sätt som ni tycker det skall uppskattas på =) DS.
av alan1000
Har mätt spänningen på batteriet till 12,4V. kan det vara det som spökar?
Provade även att utlösa larmet genom att larma och veva armen genom neddragen ruta. Bilen larmade, men ingen siren!
Om det är slut med sirenen, kan det vara den som gör att bilen inte startar ibland?
Körde felfritt med 3 starter idag. När jag kom hem skruva jag av bilen. Provade att starta igen (satt kvar) och den startade inte.
Ska prova att koppla bort rörelsesensorerna med genom "knappen".
Har läst att man kan ta bort en säkring med för sirenen, någon som vet vilken det är på S60 2001?

Jag bor i Bollnäs, jobbar i Söderhamn. Någon i närheten som kan läsa felkoder på min bil?
Användarvisningsbild
av wissel
Lite siffror på ett slutet bilbatteri....
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
av alan1000
Har bytt batteri idag =)
Har startat 5 gånger utan problem. Innan jag hurrar så vill jag prova och se om det fungerar felfritt någon dag till.
Wissel, det verkar som du satsade "tunnan med skit" på rätt problem :D
Nu varnar den för larmsystemservice efter varje start då jag plockade bort säkringen till sirenen.

Behöver dock lite hjälp med felavläsning. Ingen i området som har en felkodsavläsare som kan hjälpa till? Kan åka till Ovanåker, Bollnäs och Söderhamns området. Går det att nollställa felkoderna och servicelampa med en felkodsavläsare med?
av Tim
alan1000 skrev:Har bytt batteri idag =)
Har startat 5 gånger utan problem. Innan jag hurrar så vill jag prova och se om det fungerar felfritt någon dag till.
Wissel, det verkar som du satsade "tunnan med skit" på rätt problem :D
Nu varnar den för larmsystemservice efter varje start då jag plockade bort säkringen till sirenen.

Behöver dock lite hjälp med felavläsning. Ingen i området som har en felkodsavläsare som kan hjälpa till? Kan åka till Ovanåker, Bollnäs och Söderhamns området. Går det att nollställa felkoderna och servicelampa med en felkodsavläsare med?
Det är klart den varnar för larmet när du har kopplat bort sirenen, den ligger ju dock inte och drar tjuvström när säkringen är urryckt, byt sirenen och kalibrera den med vida så är det problemet borta! Servicelampan nollställer du med trippmätaren, sök på forumet!
Användarvisningsbild
av wissel
Tydligen så OM man har lite flax så går det IBLAND att kalibrera sirenen utan Vida.
Sett på vissa Forum i UK att dom larmar på och av 5 ggr i snabb takt. Vips klarrrrt.
Användarvisningsbild
av reo91
Har startproblem emmellanåt på min v70, hade bland annat idag och nyss gick jag ut och mätte batteriet och då visade multimetern 11,8V.
Byta batteri kanske??? :)
Användarvisningsbild
av reo91
Ok, tack för svaret. Får väl fixa nytt batteri på fredag på Biltema då.

Vilken ordning ska det vara när jag bytar batteriet(minus först väl)?
Måste jag ladda det nya batteriet innan jag monterar det???
En dum fråga kanske men hur gör man för att putta igång bilen om det skulle behövas???

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]