Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De nya däcken är ju 2,57% större, vilket för att en mil på trippen är 1,0257 mil för din bil. Alltså kommer du längre på en mil och följaktligen blir förbrukningen 2,57% högre i teorin än med rätt omkrets. Den faktiska förbrukningen påverkas dock inte av detta.
Det betyder att 1,27L/10km egentligen är 1,23L/10km. En liten del av orsaken är det i allafall.

Sen undrar jag vad stadskörning för dig är? Det är ju en viss skillnad mellan t.ex. stockholm och Karlstad...

Jag hade en 2.4T-01 manuell för en tid sedan och den snittade 1.3 i sthlmstrafiken. På långkörning var den nere runt 0,9.

/Martin
MartinS skrev:De nya däcken är ju 2,57% större, vilket för att en mil på trippen är 1,0257 mil för din bil. Alltså kommer du längre på en mil och följaktligen blir förbrukningen 2,57% högre i teorin än med rätt omkrets. Den faktiska förbrukningen påverkas dock inte av detta.
Det betyder att 1,27L/10km egentligen är 1,23L/10km. En liten del av orsaken är det i allafall.

Sen undrar jag vad stadskörning för dig är? Det är ju en viss skillnad mellan t.ex. stockholm och Karlstad...

Jag hade en 2.4T-01 manuell för en tid sedan och den snittade 1.3 i sthlmstrafiken. På långkörning var den nere runt 0,9.

/Martin
Tänkte på det där med omkretsen också och att den antagligen drar lite mindre men jag trodde bilen mätte soppaförbrukning på något annat sätt än att jämföra med däckets radial/okrets?

Har för mig att jag läste någonstans att bilen kan ta skada av att inte ha "originalomkrets" kan detta stämma?

Angående stadskörning så menar jag sitta i lite kö start och stopp rödlysen osv även fast jag inte är rent fysiskt inne i Stockholms stad utan precis i utkanten.

Sen får ju jag för mig att det är något annat bakomliggande problem med bilen också fördröjning av gasen lite luft som "susar" runt 2-2800 varv och lite annat som ev gör att den surplar lite mer bensin.
Nu senast i går morse och nu i morse så var den dessutom lite svårstartad. Det var kallt men den borde startat lättare om man säger så.

Känns inte helt rätt...

/MVH

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]