Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som Vojje sa:
Först 35 Nm. Då tar vi bort allt spel och glapp.

Sedan 90 grader. Då vrider vi vidare och STRÄCKER bulten med längden av 1/4 gängstigning. Bulten blir som en fjäder som konstant drar. Det är därför bultskaftet är långt vid sådana förband. Förbandet sitter inte fast p.g.a av friktion. Nästa gång du drar denna bult går inte hela sträckningen tillbaks. Då sträcker den på nytt med 1/4 gängstigning. Om du håller på så ett antal gånger så uppstår först en deformation. Därefter kommer den förväntade dragkraften att avta och den kommer den att gå av. Ganska otrevligt! Därför byter man bultar som dras på detta sätt.
av tomsa
Arnold skrev:Måste man lossa centrumbulten och dra ut drivaxeln om man ska byta spindelleden? Jag menar i och med att bulten följer med vissa spindelledsatser. Men jag kan inte fatta varför i så fall.
Du ska lossa bulten (och byta) för att INTE drivaxeln ska åka ut och hoppa ur den inre knuten.
Fjäderbenet vinklas utåt när du lossar spindelleden och drar med sej drivaxeln ut ur knuten.
Om man lossar krängningshämmaren så minskar nog den risken men nästa gång (om det blir fler gånger) så lossar jag bulten och byter den.
tomsa skrev:Du ska lossa bulten ...
Du menar att eftersom fjädern trycker navet nedåt och länkarmen håller navet på ett fast avstånd från ramen. Om jag lossar spindelleden eller skruvarna från ramen så finns det risk att kraften från fjädern drar isär kulleden på drivaxeln. Så därför skall jag lossa OCH ta bort skruven från navet så att navet glider av drivaxeln?

av tomsa
tbar skrev:
tomsa skrev:Du ska lossa bulten ...
Du menar att eftersom fjädern trycker navet nedåt och länkarmen håller navet på ett fast avstånd från ramen. Om jag lossar spindelleden eller skruvarna från ramen så finns det risk att kraften från fjädern drar isär kulleden på drivaxeln. Så därför skall jag lossa OCH ta bort skruven från navet så att navet glider av drivaxeln?

Japp
nedåt och utåt åker länkarmen och drar med sej drivaxel ur inre knuten :cry:
Man kanske ska börja med att förankra drivaxeln med buntband eller dyl så den inte kan glida ur den inre knuten. Finns det ingen risk att drivaxeln glider ur den yttre knuten eller att knuten delar sig när man tar ut den ur navet.
av tomsa
Arnold skrev:Man kanske ska börja med att förankra drivaxeln med buntband eller dyl så den inte kan glida ur den inre knuten. Finns det ingen risk att drivaxeln glider ur den yttre knuten eller att knuten delar sig när man tar ut den ur navet.
Du behöver inte ha ur drivaxeln ur navet för att byta spindelled.
Den yttre knuten delar inte på sej på samma sätt som den inre så lossar du centrumbulten och ser till att drivaxeln löper fritt i navet och inte följer med navet så är det grönt.
tomsa skrev:
Arnold skrev:Man kanske ska börja med att förankra drivaxeln med buntband eller dyl så den inte kan glida ur den inre knuten. Finns det ingen risk att drivaxeln glider ur den yttre knuten eller att knuten delar sig när man tar ut den ur navet.
Du behöver inte ha ur drivaxeln ur navet för att byta spindelled.
Den yttre knuten delar inte på sej på samma sätt som den inre så lossar du centrumbulten och ser till att drivaxeln löper fritt i navet och inte följer med navet så är det grönt.
Ska man ta bort bulten helt under tiden som man jobbar. Eller ska man bara lossa den så att drivaxeln kan röra sig tillräckligt mycket i navet för att förhindra att drivaxeln glider ut?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]