Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S80 -05 2,5T och 11 000 mil.
Upplever samma sak, smårycker vid jämn gas och även vid svag motorbroms. Liten utförsbacke.
Har varit så sen jag köpte bilen våren år 2010. Inget som Bilia ville kännas vid, även vid en provkörning från deras sida.
Förmodligen ett problemfel.
Har gjort rent gasspjället, LMM,en och även prövat att stänga av AC,n. Ingen skillnad.
Har kollat om det finns felkoder med PPC , inga felkoder finns.
En Volvo mek. sa, det berodde på att det är för mycket sprit inblandad i vår bensin i Sverige.
Ett irriterande fel som jag har accepterat motvilligt.

Lennart
Rycker det bara vid jämn gas vid litet gaspedalsläge, alltså typ konstantfart i 110 på femman? Eller rycker det vid samma hastighet på 3:an också?

/Martin
Hej igen!

Det är en automat (glömde det).
Märks tydligast i hastigheter mellan ca 80-110 km som på vanlig landsväg med jämn gas för att hålla samma hastighet.
Bilen har en ägare för mig och har aldrig varit trimmad. Har pratat med förra ägaren.
Ska inhandla STP av den flaska som Vojje tipsade om.
Återkommer när jag har prövat detta.
Som en ytterligare inf. är LMM,en rengjort med
CRC AIR SENSOR CLEAN.

Lennart
Hej igen!

Facit av STP i tanken.
Har nu åkt 60 mil därav t/r. Ockelbo 40 mil.
Upplever att ryckningarna minskat eller rent av upphört.
Tack Vojje för tipset, annars hade du varit skyldig mig en flaska STP. :wink:

Lennart
Hej!
ÄR ny regad på forumet. <det här forumet har hjälpt mig mycket....TACK
Det probmlem som ni beskriver med ryckig-gång vid jämn belastnig av gasen (specilellt vi motorvägsfart) har även gjort mig tokig i ca 1år utan att någon har kunnat säga vad det är för fel ( Bilia + Övriga mekaniker) inga felkoder visas/lagras , har spolat lådat (automat) bytt bussningar för motorfästen och till slut så bytte jag LMM/luftmassemätaren men även det hjälpte inte (sura pengar för felsökning) MEN ÄNTLIGEN har jag hittat felet, Bytte IAT sensorn/givaren Luft tempgivaren för inluften, sitter inte inbyggd i LMM på de tidigare turbo modellerna av V70n (även 97-99 tror jag) utan sitter separat (ca 200.-på BIlia) tog ca 5 min att byta själv (varav 3min gick åt att studera denna innan jag gick till attack)

Nu har ryckigheten äntligen försvunnit och växligarna blivit mer bestämda (AUTOMAT) inga tveknigar finns kvar och bränsleförbrukningen har sjunkit ca 2dl /milen ,,,, Dyr felsökning MEN ÄNTLIGEN GLAD

Hoppas detta kan hjälpa er som har problem och inga felkoder visas ..

V70n 2,4T -00 ca 24 000 mil
Ja, kan kolla det imorgon när jag kommer till jobbet, men det bästa är att kolla orginal boch-numret på sensorn,det verkar finnas ett antal olika så att det blir rätt, kan skilja några siffror på o,ika årsmodeller och turbo eller ej men det är ett väldigt billigt sätt att prova om man absolut inte misstänker att det är LMM

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]