- mån 03 sep 2012, 16:00
Lite feedback på hur det gick. Fick loss låset efter mycket om och men. Ena skruven kunde jag borra ur lite från undersidan, slå i ett torx-bits och skruva ur "från fel håll", andra var det bara körnare och hammare som gällde, kändes så där bra att banka och slå.. När jag slagit på skruven en stund så funkade låset helt plötsligt, ett tag. Efter lite mer bankande så var det stopp igen och när jag väl fått loss det så gick det runt igen. Körde sedan runt nyckeln en massa gånger, varvat med att knacka på låset emellanåt. Funkade. Lade ifrån mig låset någon minut, när jag sedan provade nästa gång var det stopp igen, som om det levde sitt eget liv. Knackade på det, fortfarande stopp. Nästföljande dag testade jag att bruka lite lätt våld (mindre än jag gjort tidigare, när felet först uppstod), fick då runt det, men gick trögt sista biten (precis som beskrivits i en annan tråd). Blåste ur ordentligt med tryckluft, fyllde med WD-40 och drog runt det några hundra gånger, gick fortfarande trögt, men blev lite bättre. Sköljde med mer WD-40, blåste ur med tryckluft. Nu går det helt plötsligt lätt igen. Fortsätter spraya i mer WD-40 i alla öppningar, juckla med låset, mer WD-40, i och ur med nyckeln, osv. Helt plötsligt går det inte att få i nyckeln i låset öht, viker undan flärpen med en mejsel, men ser inget konstigt. Vad jag än gör så går inte nyckeln i. Börjar känna att jag nog måste öppna plånboken och beställa ett nytt. Men efter att ha blåst ur låset med tryckluft igen, så går nyckeln i som om inget hänt. Låset går fortfarande runt hur fint som helst. Fortsätter skölja låset med WD-40, tills oljan som kommer ur är lika fin som den jag sprayar i. Blåser rent länge och väl med tryckluft och sprayar slutligen i rikligt (men inte överdrivet) med låsolja. Kör runt låset med nyckeln några hundra gånger, allt känns bra.
Monterade låset med vanliga skruv (M8, insex) och har köpt ett par torx-mejslar, lednyckel med insex, osv, så jag har en liten sats med mig med allt som behövs för att få igång bilen om det skulle hända igen. Än så länge har det fungerat felfritt. Var inne hos min lokala Volvo-handlare och frågade om pris på ett lås. 3500 kr inkl. montering och ca. 2500 kr för själva låset. Att han kunde ge en prisuppgift på stående fot när de annars inte klarar av de enklaste frågor utan att kolla i datorn tolkar jag som att de byter ett och annat emellanåt..
En detalj i sammanhanget är att det trillade ner ett par grejer på mattan under arbetet med att få loss den andra skruven. Hittade som en liten metallcylinder eller stift, en fjäder och en metallbricka. På ena sidan av låset finns ett hål där metalldetaljen verkar ha suttit, följt av fjädern och sedan metallbrickan pressad i hålet (och förhoppningsvis inget mer som försvunnit). Tittar man i hålet och trycker in klacken till rattlåset ser man ett litet hål eller spår. "Stiftet" som trillade bort verkar ha vilat fjäderbelastad på en liten halvmåneformad metalldel en bit ner i hålet. Min teori är att denna del dras undan om man försöker vrida runt låset med våld med en mejsel el. dyl. vid stöldförsök och att stiftet då faller ner i hålet/spåret och på så vis permanent spärrar klacken till rattlåset.
Ska försöka lägga upp ett bar bilder på låset, ifa någon kan ha glädje av det.
Monterade låset med vanliga skruv (M8, insex) och har köpt ett par torx-mejslar, lednyckel med insex, osv, så jag har en liten sats med mig med allt som behövs för att få igång bilen om det skulle hända igen. Än så länge har det fungerat felfritt. Var inne hos min lokala Volvo-handlare och frågade om pris på ett lås. 3500 kr inkl. montering och ca. 2500 kr för själva låset. Att han kunde ge en prisuppgift på stående fot när de annars inte klarar av de enklaste frågor utan att kolla i datorn tolkar jag som att de byter ett och annat emellanåt..
En detalj i sammanhanget är att det trillade ner ett par grejer på mattan under arbetet med att få loss den andra skruven. Hittade som en liten metallcylinder eller stift, en fjäder och en metallbricka. På ena sidan av låset finns ett hål där metalldetaljen verkar ha suttit, följt av fjädern och sedan metallbrickan pressad i hålet (och förhoppningsvis inget mer som försvunnit). Tittar man i hålet och trycker in klacken till rattlåset ser man ett litet hål eller spår. "Stiftet" som trillade bort verkar ha vilat fjäderbelastad på en liten halvmåneformad metalldel en bit ner i hålet. Min teori är att denna del dras undan om man försöker vrida runt låset med våld med en mejsel el. dyl. vid stöldförsök och att stiftet då faller ner i hålet/spåret och på så vis permanent spärrar klacken till rattlåset.
Ska försöka lägga upp ett bar bilder på låset, ifa någon kan ha glädje av det.