Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#677956
Lite feedback på hur det gick. Fick loss låset efter mycket om och men. Ena skruven kunde jag borra ur lite från undersidan, slå i ett torx-bits och skruva ur "från fel håll", andra var det bara körnare och hammare som gällde, kändes så där bra att banka och slå.. När jag slagit på skruven en stund så funkade låset helt plötsligt, ett tag. Efter lite mer bankande så var det stopp igen och när jag väl fått loss det så gick det runt igen. Körde sedan runt nyckeln en massa gånger, varvat med att knacka på låset emellanåt. Funkade. Lade ifrån mig låset någon minut, när jag sedan provade nästa gång var det stopp igen, som om det levde sitt eget liv. Knackade på det, fortfarande stopp. Nästföljande dag testade jag att bruka lite lätt våld (mindre än jag gjort tidigare, när felet först uppstod), fick då runt det, men gick trögt sista biten (precis som beskrivits i en annan tråd). Blåste ur ordentligt med tryckluft, fyllde med WD-40 och drog runt det några hundra gånger, gick fortfarande trögt, men blev lite bättre. Sköljde med mer WD-40, blåste ur med tryckluft. Nu går det helt plötsligt lätt igen. Fortsätter spraya i mer WD-40 i alla öppningar, juckla med låset, mer WD-40, i och ur med nyckeln, osv. Helt plötsligt går det inte att få i nyckeln i låset öht, viker undan flärpen med en mejsel, men ser inget konstigt. Vad jag än gör så går inte nyckeln i. Börjar känna att jag nog måste öppna plånboken och beställa ett nytt. Men efter att ha blåst ur låset med tryckluft igen, så går nyckeln i som om inget hänt. Låset går fortfarande runt hur fint som helst. Fortsätter skölja låset med WD-40, tills oljan som kommer ur är lika fin som den jag sprayar i. Blåser rent länge och väl med tryckluft och sprayar slutligen i rikligt (men inte överdrivet) med låsolja. Kör runt låset med nyckeln några hundra gånger, allt känns bra.
Monterade låset med vanliga skruv (M8, insex) och har köpt ett par torx-mejslar, lednyckel med insex, osv, så jag har en liten sats med mig med allt som behövs för att få igång bilen om det skulle hända igen. Än så länge har det fungerat felfritt. Var inne hos min lokala Volvo-handlare och frågade om pris på ett lås. 3500 kr inkl. montering och ca. 2500 kr för själva låset. Att han kunde ge en prisuppgift på stående fot när de annars inte klarar av de enklaste frågor utan att kolla i datorn tolkar jag som att de byter ett och annat emellanåt..
En detalj i sammanhanget är att det trillade ner ett par grejer på mattan under arbetet med att få loss den andra skruven. Hittade som en liten metallcylinder eller stift, en fjäder och en metallbricka. På ena sidan av låset finns ett hål där metalldetaljen verkar ha suttit, följt av fjädern och sedan metallbrickan pressad i hålet (och förhoppningsvis inget mer som försvunnit). Tittar man i hålet och trycker in klacken till rattlåset ser man ett litet hål eller spår. "Stiftet" som trillade bort verkar ha vilat fjäderbelastad på en liten halvmåneformad metalldel en bit ner i hålet. Min teori är att denna del dras undan om man försöker vrida runt låset med våld med en mejsel el. dyl. vid stöldförsök och att stiftet då faller ner i hålet/spåret och på så vis permanent spärrar klacken till rattlåset.
Ska försöka lägga upp ett bar bilder på låset, ifa någon kan ha glädje av det.
#677961
Jag är synnerligen intresserad av bilder mm, då jag haft liknande symtom på min bil.
Det har iofs aldrig fastnat helt och hållet, utan jag har kunnat lirka loss det med mer eller mindre våld.
Är ju dock bara en tidsfråga innan det fastnar igen...

PS. Min bil hade problem med vänster blinkers i samband med detta. Vet inte om det, mekaniskt, har nåt med varandra att göra? DS.
#677970
Finns ingen mekanisk koppling mellan tändningslås och blinkersspak iaf. Tycker dock min spak känns lite annorlunda nu, antingen har det att göra med när jag misshandlade bort skruvarna till tändningslåset, eller så är det bara inbillning. Tog ett gäng närbilder på låset från alla håll, kan ta några runt rattstången också, eftersom jag inte fått tummen ur och skruvat tillbaka kåporna än :)
Ska se om jag kan lägga upp lite bilder imorgon.
#702942
Fick precis samma problem som breskrivits i tråden. Kopplade det först till själva låscylindern, men insåg efter ett tag att problemet ligger i mekanismen för rattlåset. Gav denna en omgång enl. ovan givna beskrivning d.v.s massor med 5.56 och tryckluft och nu fungerar det perfekt! Känns som jag "tjänat" 3500 sek (B) (B)
#703863
Jag råkade ut för detta idag. Eller rättare sagt, kompisen som lånat min bil gjorde det. Jag ringde Volvo Assistans åt honom så det kom en bärgare. Killen som körde bärgaren hade var med om detta oräkneliga gånger. Han tog ett stadigt tag om nyckeln och vred om och då funkade det. Bilen behövde inte köras till verkstaden. Jag har inte känt minsta tendens till bekymmer med tändningslåset innan detta. När jag fick tillbaka bilen kändes allt precis som vanligt.
#715739
Samma sak hände min -07:a för ett par veckor sedan...
Helt omöjligt att vrida om nyckeln längre än till I trots att jag försökt med alla knep som google lyckats hitta åt mig ....väl bärgad till verkstad tog mecken ett rejält grepp om nycklen (som jag snudd på fått i bitar efter att vridit för kung och fosterland ett par gånger) klämde åt och vred distinkt upp den till III (och sedan manuellt tillbaka till II) var på den startade...Kört med detta trix i några veckor innan jag nu fått tid för byte av tändlås, kändes lika bra, inte kul om det pajar helt på en sämre plats än hemma på uppfarten...eftersom bilen gått under 10000 går det på försäkringen som maskinskada...
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]