Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svmh906
Planen nu är att köra max 50% E85 vilket väl betyder 45% etanol och när det blir kallare blir det nog 100% 95 oktan. Oljebytena kommer att ske 1 gång/år vilket betyder 1000-1500 mil för oss. Om någon lyckas skrämma upp mig om att etanol förkortar livslängden på något i bilen så blir det 100% 95 oktan. Man får väl inte lägre skatt ifall man konverterar till etanol?
av Rådlös
Nej. Du får inte lägre skatt. (Möjligen lägre driftskostnad. Men det beror på hur man räknar) Dessutom är väl bilen i det här läget äldre än 5 år?
Föra att registrera om bilen till miljöbil, med dom få fördelar som är kvar av detta begreppet, så krävs det att du låter någon auktoriserad och certifierad firma göra en konvertering. Vad jag vet, så är det bara BSR i Växjö som gör det, möjligen Uhr i Norrköping, men jag är osäker på det. Hursomhelst, bilen får inte vara äldre än 5 år då tillverkargarantin för avgasreningen upphör att gälla. Därför vill inte BSR ställa egna garantier utöver det som Volvo gjorde vid tillverkningen. Men om vi nu tänker oss att bilen är yngre, så sköter BSR allt i sammanhanget. (Förmodligen tar dom betalt därefter också?) Men läs mer på deras hemsida: http://sv.bsr.se/
Därför är det enklare för dig att konvertera bilen själv. Det finns några tiotal satser alltifrån självbygge till färdiga plug and play. Du behöver inga intyg eller någon skyldighet att visa upp bilen för någon. Och du tankar hela skalan från 100% E85 och neråt som vilken fabriks-FFV som helst.
Och skulle någon "elak" skrämma dig med lösa rykten, så lyssna hellre på dom som har erfarenhet och kör på E85 än dom som bara har hört talas om jobbarkompisens-morsas-kusins-före detta-sambos-svåger, som fick fruktansvärda problem när han åkte med någon som körde på E85.

Ett tillägg: som svar på din oro om förkortad livslängd på motorn kan du kolla på den här filmen:

Filmen är inte ny och det är inte bilen heller, men den har gått långt på E85. Lite amatörmässigt filmad, men med ett klart budskap. Motorn håller!
av svmh906
Vilken skillnad det är på pumpens kostnadsräknare när man tankar E85 jämfört med med 95 oktan, E85 räknar upp rätt lugnt medan 95 oktan sprutar ifrån sig siffror i vansinnig takt :) . Värre lär det bli i båda fallen.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]