Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
TRACS som standard på framaxeln, bromsar det hjul som spinner men stryper inte motorn.
Går inte att stänga av (knapp saknas).
Antisladd gick inte att få.
Bakaxeln hade tydligen slungdiff?

Resultatet är i alla fall att gamla V70 är underbara på vintern och lätta att sladda med i kurvor och rondeller!
På min nuvarande bil kan man stänga av antispinn, men inte antisladd. det borde ju vara tvärtom!
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Antispinn måste man kunna stänga av för att kunna gunga sig loss när man kört fast i t ex snö. Utan att stänga av antispinn har du ingen chans att komma loss med gungmetoden.
av mikebike
dissonans skrev:Antispinn måste man kunna stänga av för att kunna gunga sig loss när man kört fast i t ex snö. Utan att stänga av antispinn har du ingen chans att komma loss med gungmetoden.
För det första behöver man aldrig gunga med en AWD (jag har inte gungat de senaste 12 åren).
För det andra är TRACS en "elektronisk diffbroms" och den försämrar inte förmågan att komma loss.
STC som stryper motorn är en helt annan historia.
av dissonans
Jodå, tillräckligt djupa hål (lerhål bl a) så ;) Även en fyrhjulsdriven bil kan spinna.
Men det visar ju sig att jag hade för lite kunskap om TRACS vs STC ändå, så glöm bort mitt inlägg.
av ArchAngel
Men om man har tracs och den förhindrar hjulspinn, och en visco som "aktiveras" av hjulspinn, borde det inte bli väldigt påfrestande för viscon att gripa in och släppa i takt med att framhjulen spinner och bromsar?
av mikebike
ArchAngel skrev:Men om man har tracs och den förhindrar hjulspinn, och en visco som "aktiveras" av hjulspinn, borde det inte bli väldigt påfrestande för viscon att gripa in och släppa i takt med att framhjulen spinner och bromsar?
Nej, TRACS förhindrar att det ena hjulet spinner mer än det andra, men det är inga problem att få båda hjulen att spinna samtidigt, eller alla fyra för den delen.
Dessutom är inte viscon "digital" så att den öppnar och stänger, utan det är hela tiden ett ingrepp i varierande grad.
av mikebike
dissonans skrev:Jodå, tillräckligt djupa hål (lerhål bl a) så ;) Även en fyrhjulsdriven bil kan spinna.
Men det visar ju sig att jag hade för lite kunskap om TRACS vs STC ändå, så glöm bort mitt inlägg.
Då hjälper det inte att gunga heller. :wink:

DSA (V40 m.fl.) stryper motorn, men bromsar inte hjulen.
TRACS bromsar spinnade hjul, men stryper inte motorn
STC, gör både och.
DSTC, som ovan + antisladd.

Eller?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
mikebike skrev:
dissonans skrev:Antispinn måste man kunna stänga av för att kunna gunga sig loss när man kört fast i t ex snö. Utan att stänga av antispinn har du ingen chans att komma loss med gungmetoden.
För det första behöver man aldrig gunga med en AWD (jag har inte gungat de senaste 12 åren).
För det andra är TRACS en "elektronisk diffbroms" och den försämrar inte förmågan att komma loss.
STC som stryper motorn är en helt annan historia.

Nu är det så att det är en volvo vi pratar om ingen audi eller subaru;)
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]