Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Klart gubben på xenonkungen säger att det är okay, han lever ju på att sälja grejerna till dig. Det är dock helt felaktigt. Har dem på när du besiktar kommer du får underkänt.
av tomsa
milfshake skrev:
Jag vet att för 2 år sedan testade man mina dimljus på en annan bil och då fungera bara ett av dem och fick en 2a. En bekant däremot hade pajjat sina helt och när dessa inte gick igång i besiktningen sa man ingenting, man sa något i stil med "det är extra utrustning, inget lagkrav", vafan fick jag en 2a för då?
För att de inte måste fungera men funkar ett så måste båda funka.
milfshake skrev: Vad det gäller xenonkonverteringen så frågade jag fanimej göbben i butiken hos Xenonkungen om besiktningen gnäller på det, och det sa han att det gör dom inte. samma sak sa han om dioder i p ljusen/skyltbelysning.
Var dessutom tvungen att modifiera orginalkablaget och hållarn för glödlampan för att få dit xenonkonvertering i dimljusen, och eftersom volvo inte säljer enbart hållarn/enstaka delar måste jag köpa 2 helt nya satser. Götttt mos

Trots allt är det nästan värt det om SBP gnäller, gula orginalljusen är riktigt fula.
Inga dioder eller xenon i dimljus är ok enl sbp.
av Jottix
Xeonkonventering i allmänhet är INTE godkänt hos SBP. Jag körde in med min S60 och besikta den med för breda däck, det gick emot när man ratta fullt, men de gick igenom. Det får väl inte gå i för mycket, man måste ju ha en viss svängradie tror jag.
Men finns inget enklare sätt att själv kontakta SBP och fråga. Då kan du fixa det innan du åker dit istället för att chansa sen behöva åka tillbaka och betala ännu mer.
Användarvisningsbild
av milfshake
Ja, jag är uppenbarligen dum i huvudet som förlita mig på försäljaren. Men som sagt, då är det bara till att plugga ur säkringen innan besiktning.
tack volvo iaf för snålande av canbus enheter

Vore det inte för den jääävla stora bromskivan hade jag fan pluggat på mina 15" hjul från V70:n också. suck
av tomsa
milfshake skrev:Ja, jag är uppenbarligen dum i huvudet som förlita mig på försäljaren. Men som sagt, då är det bara till att plugga ur säkringen innan besiktning.
tack volvo iaf för snålande av canbus enheter

Vore det inte för den jääävla stora bromskivan hade jag fan pluggat på mina 15" hjul från V70:n också. suck
:shock:
Varför är det volvos fel att du inte får ha xenon konverterade dimljus??
Användarvisningsbild
av milfshake
Det säger jag inte? Snarare tackar volvo för att dem inte har installerat någon canbus som varnar om lampfel när jag kopplar bort dimljusen
Användarvisningsbild
av skyrazer
Vojje skrev:
andreas_lofgren skrev:Aldrig varit med om att besiktningsmannen testat hur bilen beter sig vid fulla rattutslag.
Du har kanske lagt märke till att b.mannen tar tag i däcket och vrider det till fullt rattutslag och snurrar på det och kollar mönstret?
Då blir han/hon nog inte så imponerad om däcket tar i huset. Speciellt när det är olagligt.
När dom snurrar hjulen hänger bilen i luften på deras lift. Då kommer hjulen betydligt längre ner än dom sitter annars så det är aldrig några problem där i princip :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Det ska kanske mycket till för att det ska skita sig i det läget.
Någon annan koll gör de nog inte, förutom svängen runt stationshuset.
Men det är inte enligt reglementet med så pass stora (breda) sulor :wink: .

Att båda (eller inget) dimljus ska fungera beror på att de kollar ljusbilden med samma instrument som med halvljuset.
av masi
andreas_lofgren skrev:Klart gubben på xenonkungen säger att det är okay, han lever ju på att sälja grejerna till dig. Det är dock helt felaktigt. Har dem på när du besiktar kommer du får underkänt.
Det beror ju på hur länge sedan du köpte satsen.
För ett antal år sedan brydde sig inte SBP om xenon i dimljusen, nu för tiden är det inte ok.
/Mats
av tomsa
masi skrev:
andreas_lofgren skrev:Klart gubben på xenonkungen säger att det är okay, han lever ju på att sälja grejerna till dig. Det är dock helt felaktigt. Har dem på när du besiktar kommer du får underkänt.
Det beror ju på hur länge sedan du köpte satsen.
För ett antal år sedan brydde sig inte SBP om xenon i dimljusen, nu för tiden är det inte ok.
/Mats
Det var inte ok då heller men antagligen haltade kunskaperna lite hos både försäljare,polis och sbp.

Jag besiktigade 2 år i rad med 6000 k i halvljuset men 3:e året blev det stopp.
Samma gubbe som besiktigade året innan så jag sa att:
"förra året godkände du dem ju"
"hmmm" blev svaret :D

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]