Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det sitter en pigg neråt från den lilla möjängen som skall paras ihop med baklyset. Om den är paj kan man säkert dra den lilla biten fram och tillbaka.
Att den sitter där är säkert för att kunna jusera in så att listen blir i perfekt längd.

Men i och med att du har nybilsgaranti kvar så är det väl inte så mycket att fundera på vad som gått sönder innan du varit hos en återförsäljare.

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
Hittade inge bra kort men här ser man tydligt fästet på bakljusen som listen sitter i.

Bild

/L
av haxpet
Så här ser det ut på den sidan som det ser bra ut. (ursäkta bildstorleken. Den är tagen med mobilen)

Bild

Så här ser det ut på andra sidan när biten är knuffad åt höger.
Bild

Och så här ser det ut när den är knuffad åt vänster.
Bild

Det är en hel del pollen i luften vilket förklarar alla prickar.

Och TROR NI ATT MAN KAN FÅ DET FIXAT PÅ GARANTI?

Skulle vara bra att veta innan man går in och börjar härja med Volvogubbarna :)
av Pebben
Du har garanterat nåt fel med listen samt inästningen av slutänden.
1. Slutänden skall sitta fast i lampan som loner visade på bilderna. Det är bara att skruva loss lampan (3st skruvar som du kommer åt från insidan). Sedan "snäppa ihop" och montera tillbaka.
2. Problem nummer 2 är ju att slutet på listen syns lite ändå så du måste skjuta listen bakåt på något sätt.

Men åk till Volvo och ta det på garantin eftersom du har det, klart enklast.
Användarvisningsbild
av MartinS
Pebben skrev:1. Slutänden skall sitta fast i lampan som loner visade på bilderna. Det är bara att skruva loss lampan (3st skruvar som du kommer åt från insidan). Sedan "snäppa ihop" och montera tillbaka.
Jag tror nog inte det är så enkelt. Antingen har fästet i listen pajjat eller så har "örat" i bakljuset gett sig. Så något av det behöver antagligen bytas. Men som sagt, borde inte vara något problem att få det på garantin.

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
MartinS skrev: Jag tror nog inte det är så enkelt. Antingen har fästet i listen pajjat eller så har "örat" i bakljuset gett sig. Så något av det behöver antagligen bytas. Men som sagt, borde inte vara något problem att få det på garantin.
Precis, så tror/tycker jag oxå.

/L
Användarvisningsbild
av G-kraft
Men du har garanti och du har chansen att åka dit...kostar inget att fråga de...de kanske fixar det på stunden..tycker det är bäst innan du börjar att pilla på nåt....
av Pebben
MartinS skrev:
Pebben skrev:1. Slutänden skall sitta fast i lampan som loner visade på bilderna. Det är bara att skruva loss lampan (3st skruvar som du kommer åt från insidan). Sedan "snäppa ihop" och montera tillbaka.
Jag tror nog inte det är så enkelt. Antingen har fästet i listen pajjat eller så har "örat" i bakljuset gett sig. Så något av det behöver antagligen bytas. Men som sagt, borde inte vara något problem att få det på garantin.

/Martin
Knappast troligt, har du tittat på delarna? Sannolikheten att de gått sönder jämfört med att "hoppat isär" måste vara c:a 0 eftersom det är en kass konstruktion. Så skruva isär och kolla men jag sätter mina pengar på att inget är trasigt. Är det trasigt kan det kanske vara svart att få på garantin, men gå till Volvo och fråga dem.
Användarvisningsbild
av MartinS
Pebben skrev: Knappast troligt, har du tittat på delarna? Sannolikheten att de gått sönder jämfört med att "hoppat isär" måste vara c:a 0 eftersom det är en kass konstruktion. Så skruva isär och kolla men jag sätter mina pengar på att inget är trasigt. Är det trasigt kan det kanske vara svart att få på garantin, men gå till Volvo och fråga dem.
Jag har haft isär på min bil och jag har sett de bilder som visats här. Normalt sett skall man inte kunna dra den lilla biten i sidled, då skall piggen i listen och öglan i bakljuset ta emot varandra. Listbiten skall ju tryckas i uppifrån så kan man dra den i sidled verkar det uppenbarligen som att något gått sönder.

/Martin
av Pebben
MartinS skrev:
Pebben skrev: Knappast troligt, har du tittat på delarna? Sannolikheten att de gått sönder jämfört med att "hoppat isär" måste vara c:a 0 eftersom det är en kass konstruktion. Så skruva isär och kolla men jag sätter mina pengar på att inget är trasigt. Är det trasigt kan det kanske vara svart att få på garantin, men gå till Volvo och fråga dem.
Jag har haft isär på min bil och jag har sett de bilder som visats här. Normalt sett skall man inte kunna dra den lilla biten i sidled, då skall piggen i listen och öglan i bakljuset ta emot varandra. Listbiten skall ju tryckas i uppifrån så kan man dra den i sidled verkar det uppenbarligen som att något gått sönder.

/Martin
Jag har sett min egen och två andra som hade samma symptom och alla hade "hoppat loss". Skall inte tjata mer om det :) . Men hoppas bara att det löser sig.
Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]