Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Det kan vara så att de sitter kvar för den känns ganska stum baktill. Håller de dämparna vanligtvis mer en 10 år?
Hur är chassit fabrikssänkt, är det kortare fjädrar? Det måste man ju ha koll på om man ska byta fjädrar fram eller bak. Annars lutar väl bilen.

Tack för bilden Loppan!
Användarvisningsbild
av Loppan78
Sportchassit har både andra fjädrar och dämpare. Att din bil är ganska stum baktill har nog snarare med sportchassit att göra än nivomat dämparna.
När dämparna går sönder så brukar man se det på att dom blir kletiga med olja. Dom börjar helt enkelt att läcka. Det är absolut det vanligaste men dom är inte mer benägna att gå sönder än standarddämpare.
Hej!

Som ett sidospår till frågan om sportchassi.
Jag kanske har haft mer än otur med mina dämpare eller så är dom så dåliga.
På min gamla bil Volvo 960-96 med drygt 20 000 mil vid försäljning bytte jag två gånger mina nivådämparna bak, läckage.
Första gången vid ca 12 000 mil till ett par begagnade och nästa gång till ett par nya original vid 15 000 mil.
Den ena av de nya började läcka efter ca 3 000 mil. Gick inte att reklamera för tiden på två år var för lång tid för reklamation.
På min nuvarande bil S80 så bytte man vid ca 8 500 mil samtliga dämpare (fyra stycken, läckage) Four-C.
Jag personligen tycke att dessa inte håller måttet till förhållande av vad priset är på dessa dämpare.

Lennart
Hej igen!

Min upplevelse gäller även nivomatdämparna som på min Volvo 960, att de inte höll måttet av kvallitet.
Något som jag tror att de som köper en begagnad bil med nivodämpare ska se upp med.
Dåliga nivomatdämpare bli en kostsam affär, för att det är inte bara att ersätta dem med vanliga dämpare.

Lennart
Användarvisningsbild
av Loppan78
Min erfarenhet är att nivomatdämparna på dessa P2 bilar är att dom är inte sämre än vanliga dämpare.
Sen är det inte så svårt att ersätta dom med vanliga dämpare om man skulle vilja det. Det är bara övre fästet/lagringen som skiljer. Men nivomatdämparna tycker jag är guld värda och man behöver ju inte köpa dom på Volvo om man ska ha nya. Sachs nivomatdämpare finns ju att köpa på billigare ställen.
Hej igen!

På min 960 behövde man byta även bladfjädern vid byte till vanliga dämpare för nivådämparna hade ett övertryck och på så sätt tryckte upp bilen bak mot vanliga dämpare.
Att det är annorlunda på P2 chassit med nivomatdämpare, det viste jag inte.
De dämpare till min gamla bil som jag endast hittade på Mekonomen var dyrare än Volvo och kostade då ca 7 000 kr för två stycken.
Dämparna fyra stycken till min bil kostade mellan 20-25 000 kr enligt Bilia med arbete vid bytet år 2010.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Sachs nivomatdämpare (vilket är det som Volvo kör med på dessa) har jag hittat för under 3000:- st. Tycker inte det är så farligt. 20-25' är väl för dina four-c dämpare vilket låter dyrt även om arbetskostnaden ingår. Dessa går också att köpa på andra ställen än Volvo. Runt 12' för alla fyra. Dom är alltså billigare än nivomatdämparna. Four-C dämparna är det Monroe som tillverkar.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]