Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Alla V70N har spårmedel från fabrik!
systemet rymmer 1kg så dy har tappat halva mängden.
det rullar väldigt många V70n som inet fått fylla på sina system, så varför skulle ditt system behöve 0,5 kg efter 4 år, när ingen annan behöver det?
av Crispin
CarMan skrev:Alla V70N har spårmedel från fabrik!
systemet rymmer 1kg så dy har tappat halva mängden.
det rullar väldigt många V70n som inet fått fylla på sina system, så varför skulle ditt system behöve 0,5 kg efter 4 år, när ingen annan behöver det?
Tja, är det så att ingen annan behöver?

Tvivlar. Jag har bekantar som har äldre bilar än min och dom tycker det är skitbra med AC men när dom får testa min så backar dom betänkligt. Inte är det samma tryck i kylan på deras äldre bilar som på min.

De flesta är inne på att fylla på systemet. Dom som gjort det har fått bättre effekt. Så är det bara, fyll på köldmedel så blir effekten högre. Var sen köldmedlet tagit vägen vet ingen.

Mvh Crispin
av denison
var idag på bilia med bilen fick den uppkopplad på datan,inga felkoder på bilen,gjorde en kalibrering,hjälpte inte,uppdaterade hela systemet,hjälpte inte det heller det ända som gjorde de va att de kostade,och att det fortfarande kylde dåligt på höger sida.

dom tjötade om on spjällmotor som ska bytas men den skulle kosta skjortan att byta....så vette fan va ja ska göra...funderar på o pröva o fylla på den!!! :roll:
av Frigge
denison skrev:var idag på bilia med bilen fick den uppkopplad på datan,inga felkoder på bilen,gjorde en kalibrering,hjälpte inte,uppdaterade hela systemet,hjälpte inte det heller det ända som gjorde de va att de kostade,och att det fortfarande kylde dåligt på höger sida.

dom tjötade om on spjällmotor som ska bytas men den skulle kosta skjortan att byta....så vette fan va ja ska göra...funderar på o pröva o fylla på den!!! :roll:

OM du fyller på ett system som redan är fullt får du ÄNNU sämre effekt eftersom kompressorn hela tiden kommer bryta pga av högt tryck.
Eftersom du har temperaturskillnad är det mer logiskt att det är fel på Tempspjällmotorn.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan tappa ur systemet o på så sätt mäta hur mycka gas systemet inne höll.

man som sagt, skiljer tempen mellan höger o vänster så är det mer troligt att det är nått med spjällen som styr tempraturen mellan sidorna.
Specilet då detta har varit ett "kännt" problem
av vandenhoogen
Jag behöver fylla på min, den funkar men när ja åkte me kompisen i en ny V70 så märkte jag att det var betydligt bättre kyla....

Har dock inte fått tummen ur då den fortfarande fungerar tillräckligt bra och även iår så det kan ju inte vara en stor läcka direkt...

Farsan har en gammal 740 som man får fylla på /byta delar på ungefär varje vår för att ha en fungerande AC. Expertkyl lämnar 1års garanti på utfört arbete och då det inte ens hållt i ett år så fyller de alltid på gratis, kostnaden för nya delar får man ju stå för, men brukar göra jobbet själv för att spara lite pengar, bara att köra förbi och fylla på sen. Tänkte köra dit med S80in nån dag o fylla på tror inte de ska ha så mkt pengar för det...

Samtidigt tror jag det är många som åker runt i en kanske 5år gammal bil och tror att eccn fungerar som den gjorde när bilen var ny, men först när man fyller på så märker man skillnaden...
Användarvisningsbild
av Raggz
Undar bara om det ska droppa under bilen när ecc.n får jobba nu när det är varmt ute ?
Användarvisningsbild
av A80TD
Raggz skrev:Undar bara om det ska droppa under bilen när ecc.n får jobba nu när det är varmt ute ?
Ja, det brukar rinna kondensvatten från bilen när man kör ac:n. På sommaren när det är varmt så innehåller luften oftast mycket vatten som kondenseras när man kyler ner den. Som när du tar ut en kall öl ur kylen :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Crispin skrev:Men frågan kvarstår? Varför måste systemet fyllas på. Vart har 0,5 kg köldmedel försvunnit?

Kan det vara så att ledningar och liknande har expanderat så mycket att systemet rymmer 0,5 kg köldmedel till? Systemet kanske kräver att det måste vara en exakt mängd och i takt med åren så kanske det måste fyllas på lite köldmedel utan att för den skull systemet är otätt?

Jag vet inte svaren, vet bara att det resulterar till att kylanläggningen fungerar bättre efter en påfyllnad. Lägger ECC´n av efter 14 dar igen så är det uppenbarligen läckage, men om den håller 4 år till så håller även min teori. :D
Loner skrev: Hoppas din kylkille blåste i lite spårämnen så ni kan hitta läckan..
För systemet skall vara helt tätt och inte behöva "fyllas på"

/L
Med risk att bli idiotförklarad så ger väl även jag mig in i denna tråd då ni inte verkar komma någonstans.

Försvinner gasen drastiskt så är det självklart en läcka någonstans

MEN

Gasen som används i ac-anläggningar har så pass små beståndsdelar att den bl.a. kan diffundera genom gummislangar, detta har man i bilar löst genom att ha silikon på insidan av slangarna, detta förhindrar en stor del av läkaget men inte allt.

Även packningar i "skarvar" är en bov i dramat, även här läcker gas ut och är det riktigt kallt ute så krymper dessutom packningarna och ännu mer gas kan finna sin väg ut.

I kylskåp har man löst detta genom att samtliga material som gasen går igenom är i metall och alla "skarvningar" är ihoplödda för maximal täthet.

Så ska man som Carman säger "laga" en ac-anläggning när man fyller på gas bara för att den har läckt ut så måste man även "laga" den när man vid fabrik fyller på den för första gången, för helt tät är den då inte.

/Anders
av Crispin
Brainded skrev:
Crispin skrev:Men frågan kvarstår? Varför måste systemet fyllas på. Vart har 0,5 kg köldmedel försvunnit?

Kan det vara så att ledningar och liknande har expanderat så mycket att systemet rymmer 0,5 kg köldmedel till? Systemet kanske kräver att det måste vara en exakt mängd och i takt med åren så kanske det måste fyllas på lite köldmedel utan att för den skull systemet är otätt?

Jag vet inte svaren, vet bara att det resulterar till att kylanläggningen fungerar bättre efter en påfyllnad. Lägger ECC´n av efter 14 dar igen så är det uppenbarligen läckage, men om den håller 4 år till så håller även min teori. :D
Loner skrev: Hoppas din kylkille blåste i lite spårämnen så ni kan hitta läckan..
För systemet skall vara helt tätt och inte behöva "fyllas på"

/L
Med risk att bli idiotförklarad så ger väl även jag mig in i denna tråd då ni inte verkar komma någonstans.

Försvinner gasen drastiskt så är det självklart en läcka någonstans

MEN

Gasen som används i ac-anläggningar har så pass små beståndsdelar att den bl.a. kan diffundera genom gummislangar, detta har man i bilar löst genom att ha silikon på insidan av slangarna, detta förhindrar en stor del av läkaget men inte allt.

Även packningar i "skarvar" är en bov i dramat, även här läcker gas ut och är det riktigt kallt ute så krymper dessutom packningarna och ännu mer gas kan finna sin väg ut.

I kylskåp har man löst detta genom att samtliga material som gasen går igenom är i metall och alla "skarvningar" är ihoplödda för maximal täthet.

Så ska man som Carman säger "laga" en ac-anläggning när man fyller på gas bara för att den har läckt ut så måste man även "laga" den när man vid fabrik fyller på den för första gången, för helt tät är den då inte.

/Anders
Tackar allra ödmjukast för Ditt svar. Min teori fick "förstärkning" av svaret men det absoluta resultatet visar sig genom att min AC fungerar "skitbra" efter påfyllningen, vilket är en månad sedan. Det är det enkla svaret på mitt problem: Fyll på köldmedel.

Sen har jag skaffat mig ett nytt "problem", kanske. Jag har köpt en Cadillac årsmodell 1973 där lagret till remskivan för AC-kompressorn är kass. Lagret skall förhoppningsvis bytas imorgon (måndag). Sen får vi se om det är något köldmedel kvar i anläggningen. Sen skall det även undersökas vilket köldmedel det skall vara, kanske det gamla med freon. Då skall mycket bytas. Håller tummarna att det fungerar ordentligt utan påfyllning.

MVH Crispin

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]