Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Tycker detta är intressant med oljan eftersom Volvo rekommenderar Castrol EDGE 0-30W A5/B5 men det finns ju massor med oljor och just denna som rekommenderas är ganska dyr. Har kollat runt på nätet och ett normalpris ligger på runt 800-900kr för 4 liters och sedan 200kr för varje 1 liter flaska. På min 2.5T 2004 med 5.8liter så behövs det alltså 6 liter olja varje år och då hamnar priset på ca 1200-1300kr bara för oljan.

Skulle intressant och höra vad alla ni andra som byter oljor själv använder sig av och vad ni betalar för oljan. Jag börjar ju att överväga att pyttsa in Biltemas 0-30W A5/B5 för sammanlagt 660kr.

Det enda som just nu intalar mig att fortsätta på det Volvo rekommenderar är att motorn är så pass kraftig på 210hk att det känns viktigt med en bra olja. Men det är bara något jag intalar mig själv och vet inte om det har någon betydelse.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Vill du ha Castrol Edge Professional A5 0W-30 till ett bra pris så köp den i Tyskland.
Totalpriset för 6liter, inkl frakt, brukar hamna på ca 700-800:-.
Användarvisningsbild
av Funk
Klassificeringen är allt, håller oljan rätt klassificering så funkar den... Biltemas syntetoljor är OK, eller så köper man lite större mängder från t.ex mapodo.de eller oeldepot24.de och väljer något av deras prisvärda alternativ.

/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har pyttsat i biltemaoljor i mina bilar som haft en bra bit över 210 Hk. Bara klassningen är rätt så är det ok. Byter du med 1000 mils intervall kommer din motor att må prima.
av broman
Kan ju tilllägga att jag är Volvo anställd, och där av det låga priset, Jag hade nog hält i biltemas olja jag med, men jag ville ha det gjort fort så det fick bli en servis på Bilia,
Användarvisningsbild
av MartinS
Det viktigaste är SAE klassningen, inte viskositeten som många verkar haka upp sig på.

Jag har 7,4 liter olja i min XC :-/

/Martin
av joelf
broman skrev:Kan ju tilllägga att jag är Volvo anställd, och där av det låga priset, Jag hade nog hält i biltemas olja jag med, men jag ville ha det gjort fort så det fick bli en servis på Bilia,

Hur kan man tycka 1560 kr är billigt för oljebyte?

min xc70 d5 03 går säkert i runt 7 liter i bilen, helsyntet 4 liter på Swedol 275kr = 490kr + filter 150kr = 640kr
av broman
joelf skrev:
broman skrev:Kan ju tilllägga att jag är Volvo anställd, och där av det låga priset, Jag hade nog hält i biltemas olja jag med, men jag ville ha det gjort fort så det fick bli en servis på Bilia,

Hur kan man tycka 1560 kr är billigt för oljebyte?

min xc70 d5 03 går säkert i runt 7 liter i bilen, helsyntet 4 liter på Swedol 275kr = 490kr + filter 150kr = 640kr

Ja den oljan funkar säkert bra i din bil , men i min som är lite nyare rekomenderar dom inte att köra den oljan,
Om jag skulle ha köpt oljan själv som Volvo rekomenderar så koller bara oljan kosta 1200:-

OCH det är billigt med 1560:- för ett oljebyte, Kolla på Bilia på skoj vad din bil skulle kosta att göra en oljeservis
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev:Det viktigaste är SAE klassningen, inte viskositeten som många verkar haka upp sig på.
/Martin
Försnapsat? :lol:

SAE är klassningen för viskositet. Inte för kvalitet. API och ACEA är typiska kvalitetsklassificeringar.

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]