Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra N
Maskinskadan är ditt försäkringsbolag som ersätter. Och de objekten som jag hanterat har aldrig varit några problem. Ena gången var det ett Mazda originaloljefilter som separerade inuti och motorn skar. Kunden fick en bytesmotor som jag monterade. En annan gång var det en Ford Ficus där lådan började morra, ny låda fick han, men kopplingen fick han pröjsa själv, för det räknades som normalt slitage och den var inte helt slut.
Tror inte att försäkringbolagen vågar bråka för mycket med sina kunder om såna saker, så länge allt sköts på ett proffsigt sätt.
av Frigge
Om man servar på Auktoriserad Volvo verkstad får man också 1 års assistace på köpet, kan vara värt en hel del faktiskt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Öjaby
Hej Volvomekar!

CarMan, du skriver ovan att endel kontroller är svåra. vill du vara vänlig och förtydliga vilka kontroller som du upplever är svåra?

Frigge du skriver ovan att man kan missa en del Goodwillåtgärser om man inte servar sin Volvo på en aktoriserad Volvoverkstad. Kan du ge några exempel på goodwillåtgärder som Ni har utfört till Era kunder efter garantitiden? Du nämner även att man får 1 års assistance utan kostnad efter genomförd service hos en aktoriserad Volvoverkstad. Upplever du att många av Era kunder uppskattar denna assistance?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag skriver att det enkla med att serva en bil är att byta dom ditaljer som ingår!!!

en pumkt som kan köras på fel sätt om men inte kan bilmodellen är tilexempel rengöring av vevhusventelationen på en B5234t Eller veta exakt var man hittar bristerna på handbromsviren på en V70 98 AWD. En icke aktoriserad verksta kan säker misbedömma hur en stryväxen till en XC 70 ska kännas. m.m.
Listan kan göras lång, men faktum kvarstår att själva servicen är inte de delar man byter, utan kontrolerna & bedömandet av bilens ditaljer, allt för att kunden ska få det han betalar för & kuna åka helt problem fritt i ett år!
av Frigge
Öjaby skrev:Hej Volvomekar!

CarMan, du skriver ovan att endel kontroller är svåra. vill du vara vänlig och förtydliga vilka kontroller som du upplever är svåra?

Frigge du skriver ovan att man kan missa en del Goodwillåtgärser om man inte servar sin Volvo på en aktoriserad Volvoverkstad. Kan du ge några exempel på goodwillåtgärder som Ni har utfört till Era kunder efter garantitiden? Du nämner även att man får 1 års assistance utan kostnad efter genomförd service hos en aktoriserad Volvoverkstad. Upplever du att många av Era kunder uppskattar denna assistance?
Ja den listan kan bli lång då den Goodwillen omfattar precis allt bilen innehåller. Tex om stereon av ngn anledning går sönder, då kan man hjälpa kunden med en ny utan kostnad osv osv.
Assistancen är självklart VÄLDIGT uppskattad då man har rätt till ersättningsbil upp till 5 dagar utan kostnad om man får problem med sin bil. Bärgningen är självklart också gratis. Om batteriet är dåligt laddat o bilen inte startar kan man ringa o få gratis starthjälp.
Ja, det är bara fördelar med Assistance.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Brainy
henka35 skrev:Precis, du borde ha minst gjort 1 service innan denna. Eftersom det är 1 år eller 2000 mil som gäller.
Annars så brukar den kosta mellan 2500 till 3500 kr hos volvo.

/Henrik
Stämmer verkligen detta på 04or?

När servicelampan tändes för mig efter ett år och drygt 1000mil så fick jag höra det här men hittade ingenting om det i servicehäftet (ja jag är halvblind så jag kan mycket väl ha missat det) när jag ringde till volvo(bilia) och frågade varför lampan tänts trots att den bara gått 1000mil så sa han att den gör det efter 1år men om jag ville så kunde jag komma in och få den släckt kostnadsfritt och sen komma in och serva som vanligt vid 2000mil, sen vid 2000mila-servicen nu i mars så sa de ingenting om att den skulle ha gått för länge och stämpeln fick jag som vanligt.

/Anders
av Seafront
Samma sak för mig. Min bil hade bara 650 mil på nacken när servicelampan tändes efter ett år. Mejlade verkstaden och de släckte servicelampan utan kostnad. Kör knappt något under vintern, bilen står i garage. Fick problem med urladdat batteriet pga att av den stod så långa perioder, har nu en Calix batteriladdare monterad via motorvärmaruttaget.

Gjorde en service efter 1,5 år och drygt 1000 mil, detta gjorde jag på en märkesoberoende verkstad, med rekommenderad Castrololja, olje- och kupefilter.

Nu är bilen drygt tre år och bara 1900 mil på mätaren, numera kan jag släcka servicelampan själv. Tro att jag ska ta in bilen på Volvos 2000 mil-servicen bara för att få stämpel och kanske för att få assistance-försäkringen, kan ju vara bra men den kostar endast ca 200 kr om man tecknar den på vanligt sätt.
av Frigge
Seafront skrev:Samma sak för mig. Min bil hade bara 650 mil på nacken när servicelampan tändes efter ett år. Mejlade verkstaden och de släckte servicelampan utan kostnad. Kör knappt något under vintern, bilen står i garage. Fick problem med urladdat batteriet pga att av den stod så långa perioder, har nu en Calix batteriladdare monterad via motorvärmaruttaget.

Gjorde en service efter 1,5 år och drygt 1000 mil, detta gjorde jag på en märkesoberoende verkstad, med rekommenderad Castrololja, olje- och kupefilter.

Nu är bilen drygt tre år och bara 1900 mil på mätaren, numera kan jag släcka servicelampan själv. Tro att jag ska ta in bilen på Volvos 2000 mil-servicen bara för att få stämpel och kanske för att få assistance-försäkringen, kan ju vara bra men den kostar endast ca 200 kr om man tecknar den på vanligt sätt.
Assistence försäkringen går inte teckna på en bil som är över 3 år. Enda sättet att få den är att serva på Auktoriserad verkstad.

/Fredrik
av Seafront
Det är säkert sant.

När min bil var 2 år och 11 månader, 1750 mil, så fick jag nytt försäkringsbrev från Volvia. Var naturligtvis tvungen att ändra den till helförsäkring då vagnskadan tog slut och frågade samtidigt om assistance som skulle gå ut samtidigt som vagnskadan, dvs på förfallodagen exakt när bilen varit registrerad tre år.

Det gick bra att teckna assistance för ytterligare ett år, inte ett ord om begränsning i form av 2000 mil-service och tre år. Det var i april, ett par veckor innan Volvo började erbjuda ett års förlängning av assistance vid service på auktoriserad verkstad.

Om det är så, enligt serviceboken, att bilen måste servas varje år eller 2000 mil eller 750 timmar så tycker jag att jag borde ha fått ”goodwill” i form av en service när min bil bara hade gått 650 mil efter ett år, eller vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av henka35
Detta har diskuterats en hel del tidigare här på forumet.
Det som gäller är att bilen ska servas minst 1 ggr/året eller efter varje 2000:de mil(eller 750 timmar). Detta eftersom det inte bara är miltalen som styr bilens slitage, utan även yttre påverkan. Vilket som medför åldringseffekter på tex. oljor mm.
Därför bör man följa den utsatta serviceplanen för att inte få problem i framtiden med eventuella haverier. Som annars kanske hade täckts av garanti/försäkring.
Ett exempel är alla SAABar som har fått motorproblem. Här har kunden fått kompensation om bilen har servats av SAAB enligt serviceplanen.

/Henrik

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]