Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muki1988
Tja lite hjälp tack.

Har en Volvo v50 2007 som har blivit av med högra spegel glaset .
Hörde bara att det small sedan såg jag att glaset var borta.

Var köper jag endast glaset ? och vad limma med ?

Tacksam för alla svar :)
av mollan
mollan skrev:Hej !

Har haft exakt samma problem med min 04, limmade med vanligt superlim och det har suttit som berget i snart två år.

Enkelt snabbt och smidigt.

//mollan
Jag har limmat båda mina med helt vanligt snabblim typ superlim och det har funkat i flera år nu, har elspeglar på alla sätt och vis inklusive värme och det funkar klockrent.

finns ingen anledning att köpa massa special, inte enligt min åsikt iallafall.
avozetta skrev:
avozetta skrev: Hittade detta lim när jag sökte lite, verkar ju inte helt fel eller?
https://www.autoexperten.se/bilvard/lim ... ivatorduk/
Funkar säkert utmärkt, men lite dyrt.
Det verkar vara avsett för att limma fast den inre backspegeln mot vindrutan på bilar som har den lösningen.

Vågar man testa superlim alltså? :) Vänstersidans glas har släppt på vår -04:a, och eftersom vi kommer använda husvagnsspeglar med sugpropp så vill det till att det sitter.
Användarvisningsbild
av garinge
Hänt på min 01:a V70 med, har märkt att passagerarspegeln har vibrerat lite sen jag köpte bilen förra året,
och blivit mer och mer, häromdagen tog jag en närmare titt och såg att 1/3 av glaset hade släppt, så proppade superlim bakom och nu sitter det utmärkt, inga vibrationer längre... :) får i framtiden göra det mer seriöst med typ dubbelhäftande "kuddar" så det sitter ordentligt jämt, dock inte nu för vill inte spräcka glaset i onödan... :P

Så superlim funkar utmärkt :)
Förmodligen inte det lättaste att få bort det gamla limmet.

Min plan är att bara torka av ytorna noga med isopropanol eller thinner, sen daska på redigt med "Super Attak" och klämma dit spegelglaset.
Om ett par veckor när semestern inleds så blir det en tripp på några hundra mil med vagnen, och sugkoppsspeglar på, så då lär det väl visa sig om det håller. :twisted:
av metalHJ
2 komponents Super epoxy universal! Har limmat i alla fall 3 olika bilar med samma problem, med ett mycket hållbart resultat. Inga problem med värmeledningsförmågan.

Finns att köpa på Clas Ohlson för runt 100 lappen, och är mycket bra att ha hemma då det fäster på många olika material med riktigt stark vidhäftningsförmåga! Behöver dock några timmar för ordentlig härdning, men efter härdning är det ett riktigt slitstarkt lim och enligt min mening mycket pålitligare än många "snabblim" på marknaden. Som med all limning gäller naturligtvis så rena underlag som möjligt, bort med så mycket limrester som möjligt och sprita ytan ordentligt så det blir fullständigt fettfritt!

Sluta fundera och kör med detta, du kommer få ett bra resultat! Tänk på att hålla lite tryck på limfogen under härdningsprocessen, gärna med spännband eller tyngder (dock inte för hårt så du spräcker glaset)
av grebgokz
avozetta skrev:Borde inte limmet vara lite elastiskt för att klara av temperaturväxlingar?

Vi diskuterade ämnet på jobbet och var inne på ämnet silikon som och har bra värmeledningsförmåga.

Jag har provat den här varianten

Använde då biltemas BT multibond rapid och det håller och leder värme. Dock så går värmeledningen något långsammare och man kan se att den värmer först genom limsträngarna :)
av Leopold
grebgokz skrev: Jag har provat den här varianten

Använde då biltemas BT multibond rapid och det håller och leder värme. Dock så går värmeledningen något långsammare och man kan se att den värmer först genom limsträngarna :)
Provade ungefär som filmen visar bara att jag plockade av spegelhållaren också, sitter bara fastklickat med clips och så är där ett par flatstift till elvärmen man får vara litet försiktig med när man lossar (bänd med flatmejsel e dyl) eftersom de sitter rätt hårt och med ömtåliga kontakter till värmefilmen *). Mycket enklare att arbeta med spegeln horisonellt och komma åt att klämma litet försiktigt runt hela bakstycket så limmet får kontakt och sedan härda några timmar i lugn och ro i rumstemperatur. Lämnar någon cm limfritt här och där så att enkomponentslimmet kan genomhärda på rimlig tid över hela ytan.

Tack för tipset om BT Multibond Rapid, tål -40 till +90 C i härdat tillstånd och ungefär som silikon i konsistensen. Glasmästaren tyckte jag skulle köra med epoxy men jag tror detta är bättre. Silikon funkar säkert också, vi får se vad som håller bäst i längden. Det är i alla fall väldigt lätt att se när spegeln håller på och släppa... går inte att missta sig på vibrationerna!
__
*) PS. Såg att jag postade i fel forumavdelning, min är en S80N 2007. Men det är nog inga större skillnader i hur sidospeglarna funkar, kan man ta loss spegelns bakstycke på enkelt vis så underlättar det att få ett perfekt resultat inte minst om man måste göra detta på vintern och få limmet att härda på rimlig tid.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]