Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Har gått igenom lite papper nu. Kollade på min varudeklaration där står det att bilens alla punkter är i normalt skick. Det står också på anmärkningar och övriga upplysningar att bilen har stenskott på ruta och huv samt diverse små repor.

Det står inget om att bromsarna är slitna eller att drivknutarna eller vad det nu kan vara är bristfällig.

Jag har en TSG garanti på 1 månad eller 3000km och det är tydligen en trafiksäkerhetsgaranti.

Så nu är frågan hur jag ska gå vidare. Ja vet inte exakt problemet på bilen så jag kan inte ringa in ännu och bestrida garanti. Och kommer slitna bromsar ingå i garanti och kommer dessa knack ljud ingå i garanti. Slutligen vad händer när jag bor 65 mil ifrån bilfirman.
Felt med klonket låter som på min. Det är fjäderbenslagret som börjar ge upp. Det jag gjorde när jag började bli desperat var att olja allt som kunde klonka utan att det hjälpte. Till slut dränkte jag lagret i olja o det vart tyst i två månader. Men ljudet börjar komma igen.
Så oljan lär inte laga felet. Däremot ett bra sett att se vad som är fel.
av Droopy
mena skrev:Har gått igenom lite papper nu. Kollade på min varudeklaration där står det att bilens alla punkter är i normalt skick. Det står också på anmärkningar och övriga upplysningar att bilen har stenskott på ruta och huv samt diverse små repor.

Det står inget om att bromsarna är slitna eller att drivknutarna eller vad det nu kan vara är bristfällig.

Jag har en TSG garanti på 1 månad eller 3000km och det är tydligen en trafiksäkerhetsgaranti.

Så nu är frågan hur jag ska gå vidare. Ja vet inte exakt problemet på bilen så jag kan inte ringa in ännu och bestrida garanti. Och kommer slitna bromsar ingå i garanti och kommer dessa knack ljud ingå i garanti. Slutligen vad händer när jag bor 65 mil ifrån bilfirman.

Kontakta bolaget och hör vad de säger, det är mitt råd, en TSG garanti täcker inte det du nämner, och bromsar och drivknutar betraktas som slitagedelar och varudeklaratinen säger ju "normalt" skick på det mesta och bilen har rullat 20,000mil så det kan nog anses normalt att drivknutar, bussningar, bromsar mm börjar ge upp.

Jag tror inte du har mycket att hämta men börja med att ta kontakt med dom och hör vad de säger.
Är nästan helt säker på att det är bulten som håller drivaxlen som glappar. Vanligt problem. Byter man till xc90 bultar med en sorts gummipackning så blir det tyst. Kostar 200-300 kr att byta dom.
av Arnold
Skit i garantin. Konsumentköplagen gäller. Fel som uppstår inom 6 månader från köptillfället är ursprungliga fel, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Det är säljaren som ska stå för fiolerna. Sedan får de ha vilken garanti de vill, eller ingen alls. Kolla in konsunentverkets hemsida -köp av begagnad bil.
av Droopy
Arnold skrev:Skit i garantin. Konsumentköplagen gäller. Fel som uppstår inom 6 månader från köptillfället är ursprungliga fel, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Det är säljaren som ska stå för fiolerna. Sedan får de ha vilken garanti de vill, eller ingen alls. Kolla in konsunentverkets hemsida -köp av begagnad bil.
Att börja att hota med att dra in KO lär ju knappast hjälpa, han bör ta kontakt med firman i fråga och berätta som det är och se vad de säger i första hand, man märker ju ganska snabbt om de är totalt oseriösa och då lär det knappast hjälpa till att börja med att hota.

KO beslut är inte tvingande, bara en rekomendation och är firman oseriös kommer de att skita i KO ochså, garanterat.
Användarvisningsbild
av Vojje
Droopy skrev: KO beslut är inte tvingande, bara en rekomendation och är firman oseriös kommer de att skita i KO ochså, garanterat.
Det är nog ARN du tänker på.
KO - Konsumentombudsmannen ska nog inte behövas
av Droopy
Vojje skrev:
Droopy skrev: KO beslut är inte tvingande, bara en rekomendation och är firman oseriös kommer de att skita i KO ochså, garanterat.
Det är nog ARN du tänker på.
KO - Konsumentombudsmannen ska nog inte behövas
Sorry, ARN ska det såklart vara.
av Arnold
Droopy skrev:
Arnold skrev:Skit i garantin. Konsumentköplagen gäller. Fel som uppstår inom 6 månader från köptillfället är ursprungliga fel, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Det är säljaren som ska stå för fiolerna. Sedan får de ha vilken garanti de vill, eller ingen alls. Kolla in konsunentverkets hemsida -köp av begagnad bil.
Att börja att hota med att dra in KO lär ju knappast hjälpa, han bör ta kontakt med firman i fråga och berätta som det är och se vad de säger i första hand, man märker ju ganska snabbt om de är totalt oseriösa och då lär det knappast hjälpa till att börja med att hota.

KO beslut är inte tvingande, bara en rekomendation och är firman oseriös kommer de att skita i KO ochså, garanterat.
Tanken var inte att han skulle hota med någonting. Men han måste ju hävda att konsumentköplagen gäller - om bilfirman inte vill åtgärda felet. Den sk garantin täcker ju inte reparationen, enligt vad som sagts.
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]