Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
svda skrev:Jag en 2,5T MY05, dvs samma motor som TS. Liksom TS lägger jag mig vinn om att planera körningen så att bromsen ytterst sällan behöver användas. Oftast rullar jag ut den mesta farten ur bilen och motorbromsar den sista biten innan korsningar.
Motorbromsen på min bil är heller inte särskilt effektiv, men jag har märkt att den efter 5-10 sek ökar markant. Fenoment märks bäst på låga växlar. Varför Volvo valt denna konstruktion vet jag inte.
Du är antagligen bakomvarande trafiks favorit. Brukar de tuta på dig? :lol:

Möjligt att spjället inte smäller igen direkt när du släpper gasen för att öka körkomforten vid kortvariga motorbromsningar.
av svda
Vojje skrev:
Du är antagligen bakomvarande trafiks favorit. Brukar de tuta på dig? :lol:

Möjligt att spjället inte smäller igen direkt när du släpper gasen för att öka körkomforten vid kortvariga motorbromsningar.
Haha,
Nej, det är väldigt ovanligt. De flesta bakom märker nog ingen större skillnad mot den som gasar lite ända in i kaklet. Men det blir faktiskt skillnad i förbrukning. Min förbrukning ligger ca 15 % under hustruns och då håller hon ändå lite lägre genomsnittsfart än jag. Den skillnaden tillskriver jag högre växlar och planering.
av Andis
svda skrev:Jag en 2,5T MY05, dvs samma motor som TS. Liksom TS lägger jag mig vinn om att planera körningen så att bromsen ytterst sällan behöver användas. Oftast rullar jag ut den mesta farten ur bilen och motorbromsar den sista biten innan korsningar.
Motorbromsen på min bil är heller inte särskilt effektiv, men jag har märkt att den efter 5-10 sek ökar markant. Fenoment märks bäst på låga växlar. Varför Volvo valt denna konstruktion vet jag inte.
Tittar man på färddatorn så stängs bensin tillförseln av väldigt försiktigt men var glad för det. Du skulle åkt min manuella BMW jag hade på 90 talet där den stängde av bränsletillförseln direkt. Var ett känt problem på dom att dom var så ryckiga och lät smällde till när man tryckte på gasen igen. Fick bli en chippning av den där dom tog bort bensin avstängningen. Sen vart den bilen mycket mer lättkörd utan en massa ryckande och hugg. Där såg man också på datorn att det stod 0 direkt man släppte gasen, men inte efter chippningen.

Tror det är för att slippa denna ryckighet som Volvo valt denna försiktiga avstängning av bensinen. Vilket jag är glad för.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av hollan
blir billigare i längden och andvända bromsarna :wink:
kör själv automat och rostiga skivor bak och kärvade bromsar är ett okänt fenomen för mej medans man ser mycket ihop bekade bakbromsar på manuella bilar misstanken är att det är motorbroms chaufförer :D
av svda
hollan skrev:blir billigare i längden och andvända bromsarna :wink:
kör själv automat och rostiga skivor bak och kärvade bromsar är ett okänt fenomen för mej medans man ser mycket ihop bekade bakbromsar på manuella bilar misstanken är att det är motorbroms chaufförer :D
Jag servar färdbromsarna vart annat år och har under mer än 15-år aldrig haft problem vare sig med rost eller besikting. Det gäller inte bara mina bilar utan även de släktingar jag brukar serva åt. Volvo tar 1500 - 2000 kr för jobbet, som inte ingår i någon standardservice. Gör man det inte själv kanske det är billigare att köra på och byta skivorna när ok och belägg kärvat fast.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Andis skrev:
Tittar man på färddatorn så stängs bensin tillförseln av väldigt försiktigt men var glad för det. Du skulle åkt min manuella BMW jag hade på 90 talet där den stängde av bränsletillförseln direkt. Var ett känt problem på dom att dom var så ryckiga och lät smällde till när man tryckte på gasen igen. Fick bli en chippning av den där dom tog bort bensin avstängningen. Sen vart den bilen mycket mer lättkörd utan en massa ryckande och hugg. Där såg man också på datorn att det stod 0 direkt man släppte gasen, men inte efter chippningen.

Tror det är för att slippa denna ryckighet som Volvo valt denna försiktiga avstängning av bensinen. Vilket jag är glad för.

Med vänlig hälsning,
Andis
De är bara för att färddatorn räknar förbrukningssnittet över ett tidsintervall, kan det vara 10-15 sekunder, och uppdaterar varannan eller något sådant. Annars skulle bara siffrorna fladdra hit och dit och ingen skulle förstå något. På mina pärons mercedes är det en grafisk visualisering istället för digitala siffror som visar förbrukningen i realtid, mycket mer praktiskt när man kollar på sådant här.

Men i alla fall, det jag ville komma fram till är att fuelcuttet kommer direkt. Kanske inte så fort man lättar på gasen, men i princip omedelbart så fort motorbromsen träder i kraft.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]