Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sen finns ju R modellen också :D

Dom brukar vara rejält utrustade.

Samt Roliga att köra men enligt min kompis som ofta kör Jönköping-Stockholm säger att hans R tar betydande mer än hans 140 hk gjorde med samma körsätt. Har för mig han sa 0,8 vanliga landsväg 1-1,1 på R modellen med samma fart. Då pratar vi lite momsad 110 fart.

Men ändå.

Ska du verkligen rata AWD modellerna, roligt när det är grepp i accelerationerna även vintertid.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Ska du verkligen rata AWD modellerna, roligt när det är grepp i accelerationerna även vintertid.
Framhjulsdrift blev ungefär 57 gånger mer irriterande med 210 turbohästar än med 140 trötta åsnor som jag hade förut. Nu går antispinn in och stryper när man ska svänga ut på en större väg och står på lite för att matcha farten. Eller omkörningar på vintern, det finns ju inte grepp. Ångrade många, många gånger i vintras att jag lät bilfebern tvinga på mig en framhjulsdriven.
Det måste ju vara jättejobbigt att åka omkring i bilar som inte har nått acceleration-grepp på vintern bara för att det sitter en turboladdad motor i familjebilen. Det måste vara Volvo specifikt som har de problemen.

Mvh
SlimShady: Det är inte dom allra billigaste jag tänkte köpa men inte dom dyraste heller. Ska vara mycket noggrann med nästa bilköp så det inte är en bil du kommer få kosta på sjukt mycket i tråkiga delar. Service och slitagedelar är ju sådant man måste kosta på men andra saker.

llesrof Jag sa inte att jag ville köra så snålt som möjligt. Jag skrev att jag ville att en t5a skulle dra så lite som möjligt. Ville jag ha en snål bil kunde jag köpt mig en ww Lipo 3l.

Andis: Har hört mycket att det "ofta" blir väldigt dyrt att köpa en gammal AWD bil. Iallafall v70 97-00 men att även tidiga v70n hade samma awd system.. Hade ju varit kul med awd men också väldigt mycket mer saker som kan gå sönder. Sen tror jag inte häller att jag kommer åka v70n på vintern utan kommer köpa mig en 940 eller något sådant. Så man kan spara lite på "finbilen" :)

RonniePersson Tack för en bra länk :) Ska läsa igenom den :)
Mkjn skrev:Så är det ju, Beror ju helt på om den gått i vinter tidigare eller om den klarat sig ifrån det :lol:
Hur stor chans är det att en bil som troligen gick som tjänstebil eller familjepulka från ny inte har sett vinterväg?

Det är en volvo, inte en koenigsegg. Kör på vintern och var glad. :)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]