Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
andreas_lofgren skrev:Många mil på kort tid sliter mindre än om de är körda under fler år. Det som sliter på en bil är kallstarter, inte mil i konstant fart. 10.000 mil är ingenting.
Korta resor sliter också mer på automatlåda, koppling (fler växlingar per kilometer), dörrlås, startmotor, sätena när man kliver in och ur, osv.
llesrof skrev:Jag är nöjd med bilen även om den inte är lika problemfri som den S70 jag hade innan.
Jag har inga förhoppningar att min -03 ska gå lika problemfritt som min gamla -97:a. Den känns inte alls lika välbyggd på nåt vis. Sålde den gamla vid 190 000 km och köpte denna med ungefär samma mätarställning. Uppgraderade inte för att få en mindre körd bil utan för att jag ville ha något modernare och med turbo. Kanske jag borde köpt en -00:a T5 med gamla karossen istället.
av Andis
Man blir ruskigt bortskämd efter ett tag med XC mjukare och bekvämare gång.

Kan nog bli lite svårt sen med vanligt fjädring.

Ska själv byta sänkningsfjädrsrna på sommar bilen. Känns som så här kan man ju inte åka bara hårt och jobbigt efter att åkt XC:n nu i 2 år.

Tycker själv dom är ruskigt bekväma på landsväg.

Vet inte hur det var med automatisk nivåregleringen (nivomat) om det är standard på XC:n eller inte, min har nivomat har sett flera här på forumet som säger att har man börjat åka med nivomat vill man ha det sen.

Har du provkört båda 2 ? Om hur tyckte du skillnaden var i 05:an mot 08:an ?

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
Nivåmat är standard på summumutrustade XC70. I alla fall på förra generationen.
av elila
llesrof skrev:XC70 är the shit om man kör långt. Dels har den Volvos bekväma stolar och dels är den mjukare avstämt i chassit jämfört med V70. Den är helt enkelt bekvämare än en V70. Om man nu inte har sportiga ambitioner så lär man bli mycket nöjd med XC70 som långfärdsbil. Min förra bil var en sänkte S70 med sportstötdämpare så det är en viss skillnad. Man åker värdigt i en XC70. Förbrukningen kan man säga mycket om, speciellt som att två individer sällan kör på samma sätt och på samma plats. Jag kör min på strax under litern men då kör jag en hel del landsväg. Jag tycker inte att det är så farligt. Jag kan väl få ned förbrukningen lite om jag kört med originalhjulen som är 215 mm breda, men det ska ju se snyggt ut också när man kommer åkandes så jag har lite större hjul :D

Det kan jag tänka mig, det är inte många bilar som slår volvos stolar och övriga komfort. Jag kan tänka mig att XC70 drar en hel del, men precis som du säger spelar det ju roll vem som kör också. Har läst lite på forumet och det verkar ju inte vara helt omöjligt att komma ner kring 0,7 l i förbrukning.
av elila
Andis skrev:Man blir ruskigt bortskämd efter ett tag med XC mjukare och bekvämare gång.

Kan nog bli lite svårt sen med vanligt fjädring.

Ska själv byta sänkningsfjädrsrna på sommar bilen. Känns som så här kan man ju inte åka bara hårt och jobbigt efter att åkt XC:n nu i 2 år.

Tycker själv dom är ruskigt bekväma på landsväg.

Vet inte hur det var med automatisk nivåregleringen (nivomat) om det är standard på XC:n eller inte, min har nivomat har sett flera här på forumet som säger att har man börjat åka med nivomat vill man ha det sen.

Har du provkört båda 2 ? Om hur tyckte du skillnaden var i 05:an mot 08:an ?

Med vänlig hälsning,
Andis

Nu är båda bilarna provkörda (har kört båda karosserna för flera år sedan, så det var intressant att testa dem igen). Började med den gamla karossen men upplevde den ganska lätt och vinglig i styrningen. Det var nästan att jag tappade kontrollen när jag låg i 70 på grusväg. Nog för att den är lite högre och därför kan bli lite vingligare, men så här mycket trodde jag inte. I övrigt var den helt ok. Bra komfort och kvick motor. Dock var det ganska hög ljudnivå i den när jag kom ut på motorväg (nästan ingen skillnad mot min lilla s40).
Därefter körde jag den nya karossen och vilken skillnad. Härlig motor (jag gillar "diesel-mullret"), fantastisk komfort, tyst, stadig och skön att köra m.m. Så nu är 08-an köpt :-)
av Andis
Gratulerar till köpet :D

måste se till och provåka en XC70 II blir nyfiken på skillnaden.

Med vänlig hälsning,
Andis
av elila
Andis skrev:Gratulerar till köpet :D

måste se till och provåka en XC70 II blir nyfiken på skillnaden.

Med vänlig hälsning,
Andis

Tack! I morgon ska bilen hämtas och betalas. Förhoppningsvis stöter jag inte på några oväntade problem som riskerar köpet :-)

Ja försök att provköra en XC70 II, det kommer du inte ångra :-)

Såg att du kör en XC70 -04. Hur upplever du den bilen?
Användarvisningsbild
av Perc
Andis skrev:min har nivomat har sett flera här på forumet som säger att har man börjat åka med nivomat vill man ha det sen.
Min nuvarande har inte nivomat och vid provkörningen före köp noterade jag att den var svajig i bakvagnen över farthinder. Jag antog att stötdämparna var slut eftersom jag ju vet att P2:or äter bakstötdämpare. Blev lite förvånad då dom sa att dom var nybytta. Den var tydligen svajjig pga vinterhjulen som förstås låg i skuffen när jag provkörde. Jag som hade kört V70 -97 med nivomat i fyra år var inte van med sånt beteende. Tre passagerare och massor av bagage märks bara när man ska bromsa (och gasa, med 140hk ;) ) men inte annars. Nivomat fungerar kanon.
av elila
Nu är bilen köpt och hemkommen och den är fantastiskt skön att köra.
Igår var jag ute och provade den på grusvägar och skogsvägar vilket var en härlig upplevelse. Gupp och "traktorräfflor" kändes inte något speciellt. Det var ett rent nöje att guppa fram på de små vägarna.

Nu ska jag försöka få ner förbrukningen ytterligare, för tillfället ligger jag mellan 0.78 - 0.8 i medelförbrukning med automat. Ni andra som har XC70, vad har ni i medelförbrukning?

Jag funderar nu på att fixa till bilen med extraljus och solfilm. Någon som kan rekommendera bra extraljus? Vad ska man tänka på? Funderar antingen på att ha tre större ljus eller två mindre på varsin sida om volvomärket.
av llesrof
Förbrukningen blir ju svår att jämföra eftersom vi kör olika, på olika vägar och har olika bilar. Jag kör min XC70 2,5T med automatlåda på ganska exakt en liter per mil. Där kör jag kanske 70 % kuperad landsväg. Jag är brutalt sugen på att byta upp mig till en XC70II med D5-motor men jag vill ha den med dubbelturbo och de kostar fortfarande schaber. Tror de fick den uppgraderade motorn 2010.
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]