Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Nu har jag kollat exakt. 0,7mm spel.

Hur mycket till godo måste man ha för att taga ut skivan? Räcker dessa 25mm som det är nu?
av joakim__
Med din beskrivning på problemet ovan så är ja säker på att du har för lite gas den bryter på låg tryckspressostaten
av mojjen
Lånar tråden.
Jag har liknade problem. V70-06
Alla Lampor till ac funkar, fläkten fungerar, jag kan växla mellan aut-man. Men kompressorn drar inte.
Jag har provat att hitta felkoder. Har en Modiag4000, vet inte om den tar felkoder från ac.
Innan den dog, så reagerade jag på att det väste ganska mycket när AC var i drift. Tänkte dock att det kanske berodde på att jag körde den när det var ganska kallt ute, 5-8 plus. Skall tillägga att jag varit och rotat bakom panelen, då jag monterat en handsfree i bilen. Detta gjordes dock med minusen bortkopplad från batteriet, jag har tagit isär en extra gång, för att kontrollera att allt sitter i. Men som sagt alla lampor och reglage funkar. Jag får ändå känslan av att problemet staratde efter detta, dock var det först förra veckan när temperaturen gick över 20 som jag skanat ac. Har bara hft bilen 1,5 mån och den funakde när jag köpte den. tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av Vojje
T-rex skrev:Som du beskriver tycker jag det låter som för lite gas..
Laga läckan K. Tänk på växthuseffekten :D .
av kamilenski
Vojje skrev:
T-rex skrev:Som du beskriver tycker jag det låter som för lite gas..
Laga läckan K. Tänk på växthuseffekten :D .
Växthuseffekten? Vem ska tänka på mig då? Fredrik R?
Bäst att tänka på egen hälsa.
av xxargs
Om det väser mycket under en kort tid användning och några dagar senare slutar att fungera så är det köldmediebrist pga. ganska stor läcka.

med andra ord felsök var läckan är, fixa detta innan den täthetskollas och fylls upp.

Ett bra ställe att börja med är runt kondensorn och leta efter oljiga fläckar samt följa rören. du kan utgå från att ju jävligare det är att komma åt och kika eller senare att byta - ju större risk är det att du har läckan just där.

Har du rörhållare som håller rören med plast eller gummi-skydd så är det risk för korrosion under gummit/plasten, likaså om rören är förlagda i yttre skyddsrör i aluminium (en SAAB-sjuka i sena 900 och tidiga 9-3) samt där skräp och salt samlar sig på rören.

Aluminium kan vara ganska tålig mot korrosion, men inte under lager av smuts eller bakom skydd av olika slag då det kan bli por och spaltkorrosion i den skyddade miljön som skapas under smutsen/övertäckningen och sprickor i oxidlagret över aluminiumytan tillåts då inte att återoxideras av luften pga. skyddet/smutsen hindrar eller att oxiden som ändå byggs på är porig, trasig version som inte hindrar vidare korrosion.

.
av kamilenski
Har varit hos "påfyllaren".

Inget läckage! 4 bar på sugsidan. 0,5 på tryck sidan.
Tydligen bör 4 bar sjunka ner till 1-2 bar och trycksidan öka från 0,5 till över 10 bar.
Men det sker inte.

Kylfläkten är hela tiden på. Ska det vara så?

Magnetkopplingen uppför sig konstigt. Är ifrån ca 10 sekunder och sen provar den i 3 sekunder att driva kompressorn,
ifrån ca 10 sekunder och sen provar den igen 3 sekunder att driva kompressorn.Om och om igen.

Den gör samma sak oberoende om jag väljer AC ON eller AC OFF!

Fläkten i kupen, blåser på för fullt i läge auto och 18 grader, dock utomhusluften med dess utomhustemp.

Fler gissningar?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Magnetkopplingen uppför sig konstigt. Är ifrån ca 10 sekunder och sen provar den i 3 sekunder att driva kompressorn,
ifrån ca 10 sekunder och sen provar den igen 3 sekunder att driva kompressorn.Om och om igen.
Stäng av defrosten.
av kamilenski
Vojje skrev:
kamilenski skrev: Magnetkopplingen uppför sig konstigt. Är ifrån ca 10 sekunder och sen provar den i 3 sekunder att driva kompressorn,
Stäng av defrosten.
Defrostern är off!
av kamilenski
Är det 2 olika fläktar i nosen på bilen?Typ en till kylare och en till kondensorn?
Eller är det bara kylfläkten som kyler både kylare som kondensorn?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]