Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena alla, tänkter göra en uppföljning på tråden jag skapade.
Var inne och läste av felkoden, det visade sig att det var främre lambdan som var sönder.

På volvos verkstad sa de att biltemas lambda var ganska usel, och att volvos egna är lysande.. (såklart)
Tänkte höra med er vad ni säger innan jag gör något. Är det struligt att byta lambdan själv eller är det värt att lämna in bilen på verkstad för att undvika misstag?

MVH

Pontus
Jag köpte främre lambda på Meca för ~1'600:- o bytte på 15 min. Men det beskrivs att de kan sitta som bara den om man har otur. Bökigast var att lossa anslutningskontakten.
Lite nyfiken på dom som köpt Lamda LMM osv av annat Fabrikat än Denso ?
Vad jag förstår så om man har Densosystemet så gäller " DENSO forever" ????
Dom med Bosch systemet tycks ju ha det enklare hä i livet....
Finns det någon med Denso som fått annan HW att funka ?
Tja! Jag hadesama problem med min s60 01, emission service erf...den gick som en klocka men motorlampa var tänd och två veckor till besitningen. Samlade mycket info. Lambdan måste ha rätt nummer osv. Kollade överallt men de är ganska dyra och begagnade är nästan omöjligt att hitta , äntligen hittade en ny på ebay för ;) 1200kr. Bytte den på 5 min. Som tur var den ganska lätt att skruva lös. Du behöver bara en 22:a. Sen kopplade kodläsaren och släckte motorlampan. Börjar märka att den drar mindre bensin!
Tackar för alla tips!
Jag hittade den här sonden på meca: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Står inte av vilket märke, någon som har köpt den och testat?

Och då är frågan om den kommer passa min bil? Står ju att det ska vara till och med 2002 och jag har ju en 2001:a så det borde väl passa, men davidgt du säger ju att nummret måste stämma. Måste jag plocka ner lambdan och läsa på då?

Tack!
Jag handlade min lambda på Meca i höstas. Det finns en tråd om det. Den funkade utmärkt. Jag kollade iofs att den var modellanpassad, avseende kontakt etc, så att jag skulle slippa klipp-klistra. Priset verkar stämma med det min skulle kosta utan rabatter.

Mvh
Ok låter nice, då fräser jag bort till meca imorn!

Men som jag förstår det är det bara att byta ut sonden, tuta och köra.
Man behöver alltså in göra någon uppdatering i ECU:n eller något sådant?

Det står även i Haynes reperations manual: "Skruva loss den uppvärmda sonden..." Ska man alltså köra en liten bit för att få upp värmen innan man plockar ner den?
Det är bara för att den ska vara lite lättare att lossa om den är varm. Dom kan sitta rätt hårt.
Känn på den först innan du "varmkör".
Du behöver inte uppdatera eller ladda någon programvara.
Det du kan behöva göra är att nolla felkoden efter bytet.

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]