Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som sitter bak undre som sitter ner mot framvagnen,,

stecko skrev:Broman: Menar du det övre motorfästet eller kanske det finns något fäste som ligger längre ner?

Jag har monterat bort det tvärgående staget mellan stötdämpartornen för att utesluta en möjlig ljudkälla.
Det visade sig inte vara till någon större hjälp dock. När jag får tummen ur ska jag prova att ta bort krängningshämmarstagen. LJUDET SKA BORT!
broman skrev:Det som sitter bak undre som sitter ner mot framvagnen,,

stecko skrev:Broman: Menar du det övre motorfästet eller kanske det finns något fäste som ligger längre ner?

Jag har monterat bort det tvärgående staget mellan stötdämpartornen för att utesluta en möjlig ljudkälla.
Det visade sig inte vara till någon större hjälp dock. När jag får tummen ur ska jag prova att ta bort krängningshämmarstagen. LJUDET SKA BORT!
Du menar detta motorfäste???
http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx
Jocke67 skrev:
broman skrev:Det som sitter bak undre som sitter ner mot framvagnen,,

Du menar detta motorfäste???
http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx

Jag köpte bilen på firma så det va dom som böt det åt mig så jag vet inte om det är det på bilden :( ,Men dom sa att det va det som sitter bak nedre mot torpedväggen,får tro på deras ord ;), hoppas du får ordning på det
Köpte bilen privat och då var bakdämparna så dåliga så man endast hörde ljudet därifrån.
När jag väl hade bytat dom så upptäckte jag ljudet fram och även att höger fjäderbens lagret var dåligt.
Så då blev det till att byta och när man ändå skall ta av allt så kan man lika gärna byta allt så det blir bra....
Därför är det så irriterande att ljudet är kvar och t.o.m. värre än innan....suck...

Har beställt både övre motorfästet och även den undre bakre så får vi se. :shock:
Hoppas att det är det som är fel på din bil nu,

Jocke67 skrev:Köpte bilen privat och då var bakdämparna så dåliga så man endast hörde ljudet därifrån.
När jag väl hade bytat dom så upptäckte jag ljudet fram och även att höger fjäderbens lagret var dåligt.
Så då blev det till att byta och när man ändå skall ta av allt så kan man lika gärna byta allt så det blir bra....
Därför är det så irriterande att ljudet är kvar och t.o.m. värre än innan....suck...

Har beställt både övre motorfästet och även den undre bakre så får vi se. :shock:
Så ja... Efter att ha bytat övre, samt undre främre motorfäste så har ljudet försvunnit :D

Men, jag vet inte vilket av dom som har skapat ljudet då bägge bussningarna var dåliga. Övre var gummit nästan helt av.

Sen upptäckte jag även att högra krängningshämmaren övre fäste hade muttern börjat att lossna, fastän att man hade spänt den ordentligt.
Plockade av låsmuttern och upptäckte att låsningen hade gått av (det var inte teflon låsmutter utan en med metall kant som var borta).
Så av säkerhets så bytade jag på bägge sidorna, samt satte en kontramutter för att vara säker.

Lyckan är nu att man inte har något oljud och att man äntligen kan köra riktigt med bilen.

Tack för alla svar.

/Jocke
Jag får ett klonkljud när jag står stillastående och köriväg. Det uppkommer också ibland när jag står stilla och backar. Och till sist uppkommer detta klonkljud när jag accelererar kraftigt ibland.

Jag har lämnat den hos en mekaniker och han säger att Övre motorkuddsfästet är slut. Har ingen nota på vad det kommer kosta ännu.
Kan bidra med mina erfarenheter. Hade också grova klonkljud i framvagnen på min V70 2,5T-04. Så irriterande så man drog sig för att köra på ojämna vägar.
Bytte en massa grejor häromdagen och nu är den tyst. Så himla skönt.
Nya länkarmar med bussningar på båda sidor.
Nya krängningshämmarstag på båda sidor.
Nya övre fjädersäten.
Vänster spindelled.
Övre motorfäste.
Undre motorfäste. (var totalslut) sitter framtill under motorn.
Styrleder är bytta för nått år sen och även höger spindelled.
Glömde att trä på slang på fjädrarna vilket jag hade planerat. :oops:
Upptäckte en sak som kan ha varit ganska bidragande. Kryssmuttern på höger stötdämpare var lös. Kunde skruva av den för hand.
Det övre motorfästet bytte jag på plats. Kom på ett knep att få in det nya. Hade ett mothåll på ena sidan med en gängstav genom bussnig och fäste och en mutter på en bricka på andra sidan bussningen. Kunde spänna fast bussningen mot fästet och knacka lite försiktigt. Spänna, knacka, spänna, knacka osv.
Allt som allt ca 3500 på skruvat med en rabbatkod jag hittade på nätet. Dock fick jag handla spindelled från volvo då jag inte fick dit skruvats.
Återstår att göra en hjulinställning nu i veckan.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]