Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Perc skrev:Jag har 225/45-17 på standardfälg och min bil spårar också. Man får sitta och jobba med ratten hela tiden för minsta lilla slitspår. Otroligt vägljud på grov asfalt också. Bridgestone Potenza.

Är inte så sugen på att gå ner i fälgstorlek pga utseendet men visst vore det skönt med 16-tummare. Kanske man borde hitta nån som vill byta :)
Dessutom är ju däcken billigare om du går ner i storlek. Kolla med dom som kör Kumho Ecsta, slitstarka och TYYYSTA......mina har nu rullat mer än 5000 mil och har 3-5 mm. kvar
Användarvisningsbild
av MartinS
Cedrix skrev:Har haft Pirelli P-7000, dom stoppade i 3 månader sedan var dom blanka. Grymt grepp och dom tyckte jag inte levde om för mycket heller.
Men 3 månader för en "Svensson" som kör några hundra min med en Volvo?
Om du slet ner dom 8mm på några hundra mil under 3 månader är det nog något annat fel än däcken...

/Martin
Användarvisningsbild
av Strandberg
Är det bara jag som skiter fullständigt i rullmotstånd, spårighet, stötighet och komfort!? Kör med 275/45 20 på min XC90! 8) Däcken är dyra, slits fort, komforten får lida och bilen blir ordentligt spårkänslig... men det är snyggt!! :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
Strandberg skrev:Är det bara jag som skiter fullständigt i rullmotstånd, spårighet, stötighet och komfort!? Kör med 275/45 20 på min XC90! 8) Däcken är dyra, slits fort, komforten får lida och bilen blir ordentligt spårkänslig... men det är snyggt!! :wink:
Tycker nog det är en smaksak, för mig personligen blir det ett löjets skimmer över en SUV ägare med sådana däck faktiskt....
ungefär som i Sandlådan, jag har största Bilen men vet inte varför !!!
Användarvisningsbild
av Strandberg
wissel skrev:
Strandberg skrev:Är det bara jag som skiter fullständigt i rullmotstånd, spårighet, stötighet och komfort!? Kör med 275/45 20 på min XC90! 8) Däcken är dyra, slits fort, komforten får lida och bilen blir ordentligt spårkänslig... men det är snyggt!! :wink:
Tycker nog det är en smaksak, för mig personligen blir det ett löjets skimmer över en SUV ägare med sådana däck faktiskt....
ungefär som i Sandlådan, jag har största Bilen men vet inte varför !!!
:lol: Ja, jag förstår hur du menar för det är ju som du säger. På samma sätt förstår jag inte varför man vill skottkärrehjul på sin annars så fina bil... men smaken är ju som baken...
Användarvisningsbild
av JRS
Hade P6000 på min V70,, Bakelit?? hårda, bullriga, spårkänsliga,,,,åker numer på Tyfoon,,mycket nöjd,,men vet inget om slitstyrkan,,
Användarvisningsbild
av Vojje
Varför köra på Pirelli när det finns Goodyear?
av ErkkiV70K
Hade P6000 på förra ( saab 9-5 kombi ) bilen med ett irriterande vinande ljud i kupen, visste inte då att det berodde på däcken, la ner en massa tid på och söka efter ljudet men gav upp till slut, bytte senare till Hakka Z fram och Hakka H bak, Z- däcken fram för de leder vattnet bättre, nordiska däck för nordiska klimat och ljudet var som bortblåst. Kör en V70 nu med Michelin Primacy, skapligt tyst.
Användarvisningsbild
av Perc
Strandberg skrev: :lol: Ja, jag förstår hur du menar för det är ju som du säger. På samma sätt förstår jag inte varför man vill skottkärrehjul på sin annars så fina bil... men smaken är ju som baken...
Mja, man behöver ju inte ha skottkärrehjul, men vem är det som säger att traktorhjul (som vissa har) är snyggare? ;)

Tycker oftast det som följde med bilen som standard är snyggast. 17" på min V70N, 16" på den gamla -97:an. Skulle vilja ha smalare däck dock för att slippa spårigheten. Min bil blir tusen gånger trevligare att köra med 205/55-16 som jag har på vintern.
av Vedhuggaren
Då har jag fått på 4 nya tofflor .. 225/45/17.. Michelin Primacy....och kan bara säga...VILKEN skillnad. :D
Bilen rullar nu lättare och är tystare och upplever också att den går mjukare .
Jag känner heller ingen tendens till spårkänsla som med PirelliDäcken.
Märker också att bränsleförbrukningen...om man nu ska sitta och kolla på det hela tiden...sjunkit med 1 dl / mil.....kan det vara möjligt ??..men färddatorn visar så...hur tillförlitlig den nu är.
Tack alla för alla Fina Tips.
Ha en fortsatt god kväll. :D

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]