Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ahh då.. styrheten att inte sätta felkod..

Men hur är det med allmän säkerhet? Om motor stoppar `just like that´ skulle det troligen vara problem med styrning och bilens stabilitet, eller hur?

Intressant info i alla fal, tack!
[/quote]

Ganska enkelt, man tar bort möjligheten för styrenheten att sätta felkod.
resultatet i detta vill jag inte spekulera i.[/quote]
Matthias skrev:hur kan software fixa hardware problem? Titta också tekniska info från sidan här:

http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Intressant info i alla fal, tack!

CarMan skrev:Det ska enligt rykten komma en mjukvara som löser problemet.
Jag är inte insat i vad som igentligen händer, men det är du tydligen?
det skulle ju kunna vara så att ETM sätter felkoden & går i halta hem för fort. man kan ju kanske tillåte lite högre spänning över motorn som styr spjället innan den sätter felkod + att man kanske kör med andra spjäll vinkklar för att inte få spjället lika ned sotat.

jag bara spånar, har som sadt ingen koll på hur styrningen inna i spjälmptorn styrs via mjukvaran.
av svensen
Nei – jeg vet heller ikke hva som egentlig skjer, bortsett fra at jeg lå i 90 rundt en uoversiktbar høyresving når plutselig gasspedalen ikke fungerte. Turtallet sank til 750 rpm, bilen stoppet og motoren dro ikke. At kjæresten min og jeg rakk å dytte bilen tvers over veien og ut på veiskulderen før et vogntog kjørte inn i oss er et under!

Dersom man kan overstyre hardware ved hjelp av software, og Volvo ennå ikke har gjort noe, er faktisk selve spjeldhusproblematikken mye mer alvorlig enn jeg først trodde.

Kanskje gasspedalen burde styre innsprøytningen mekanisk i stedet???.....

:lol: :lol: :lol:

Sven
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Självrisk på bilar som rullat över 10000 mil är 5500. Jag fick betala 2750 spänn. Kostnaden för lagningen ligger runt 6500-7000 kr.

Du måste ha köpt bilen hos volvohandlare och ha volvia om garantin ska gälla fram till 12000 mil. Min hade gått 11900.

Du bör även ha servat bilen regelbundet hos volvo.

Tomas
av Matthias
för detta exampel och kostnader att reparera gasspjäll felet!

Ganska lite svar för saken i allmänhet. Kanske problem är inte längre aktuellt i Sverige. Jag tycker ändå att i Sverige `Volvo goodwill´ är bättre än många andra länder.

[quote="farmerswalk"]Självrisk på bilar som rullat över 10000 mil är 5500. Jag fick betala 2750 spänn. Kostnaden för lagningen ligger runt 6500-7000 kr.

Du måste ha köpt bilen hos volvohandlare och ha volvia om garantin ska gälla fram till 12000 mil. Min hade gått 11900.

Du bör även ha servat bilen regelbundet hos volvo.

Tomas[/quote]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]