Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Matthias skrev:Nämligen är det sant att geartronic är laddad med risk att ha stora problem? Om det går sonder, kostnader kan vara jättestora.

S80 T6 är bra bil att köra men dyrt att äga? Jag är nödj när bilen fungerar, men om inte sen kan det vara både dyrt och hård att köra.

Ja,den är ganska dyr att äga...men det beror på hur man ser det.
Jag tycker att bilen är värd varje krona som jag lägger ut på den. Det känns som att jag får någonting tillbaka som god komfort och prestanda...
av -94 9000 2,3T cse
Att den är "ganska dyr att äga", är det speciellt T6:an eller är det S80 oavsett motor? Är de mindre hk-starka motorerna till S80 o-så utrustade med turbo? Tubotekniken gillar jag, iaf Saab´s med maxvrid vid under 2000 rpm.

Jag har "kört av mig" med min nuvarande bil, men vill ha dess utrymmen, därav tanken på S80. Jag är nu ute efter att ÅKA bil, med familjen, därför kan jag nu tänka mig runt nånstans på 150-200hk.

-Finns det automater UTAN möjligheten att "manuellväxla"?
-Vad gäller ryktesspridningen så är ju vissa Volvo-försäljare lika kass, jag har träffat på två som var lite njäe... om just S80:n. "-vi byter inte gärna in S80, då de blir stående länge..." :shock:
-Krånglar elhissstyrningen hos föraren på S80? På våra jobb-XC har dom bytts ett otal gånger. (tydligen ett känt problem på 70-modellerna)
-Kan man komma åt att byta tex värmefläktmotor? (hemmaskruvaren undrar :wink: )

Om jag fattat rätt så kan jag som är van hemmaskruvare:
-byta instrument o knappbelysning, byta klossar, skivor o bromsok?
-byta strålkastarlampor (därför att man kommer åt dom)?

Mvh
Användarvisningsbild
av michael561
Det finns 2.4(140 hk), 2.4i(170 hk), 2.4T(193 hk), 2.9(209 hk?) och så T6(272 hk) så det finns ju lite att välja på, jag personligen hade ju satsat på antingen 2.4T/2.9/T6 men det beror ju såklart på...en 140 hästare duger ju att köra, kanske inte så kul men ändå...

Det är väl speciellt T6:an som drar iväg i servicekostnader. Dem andra (särskilt sugmotorerna) är mer rimliga...

Och ja, det finns vanlig automat också...

Sen ang. försäljarna...jo,marknaden för lite större bilar är väl inte så "het" särskilt då inte T6:an...finns ett överflöd av dem på marknaden så...så visst är det så att de blir stående i hallarna.
av pluttenboy
-94 9000 2,3T cse skrev:Att den är "ganska dyr att äga", är det speciellt T6:an eller är det S80 oavsett motor? Är de mindre hk-starka motorerna till S80 o-så utrustade med turbo? Tubotekniken gillar jag, iaf Saab´s med maxvrid vid under 2000 rpm.

Jag har "kört av mig" med min nuvarande bil, men vill ha dess utrymmen, därav tanken på S80. Jag är nu ute efter att ÅKA bil, med familjen, därför kan jag nu tänka mig runt nånstans på 150-200hk.

-Finns det automater UTAN möjligheten att "manuellväxla"?
-Vad gäller ryktesspridningen så är ju vissa Volvo-försäljare lika kass, jag har träffat på två som var lite njäe... om just S80:n. "-vi byter inte gärna in S80, då de blir stående länge..." :shock:
-Krånglar elhissstyrningen hos föraren på S80? På våra jobb-XC har dom bytts ett otal gånger. (tydligen ett känt problem på 70-modellerna)
-Kan man komma åt att byta tex värmefläktmotor? (hemmaskruvaren undrar :wink: )

Om jag fattat rätt så kan jag som är van hemmaskruvare:
-byta instrument o knappbelysning, byta klossar, skivor o bromsok?
-byta strålkastarlampor (därför att man kommer åt dom)?

Mvh
:wink: Jag tycker att det inte är några som helst problem med att skruva i S80n, har ännu inte rört insrumenbrädan ännu förutom byte av pollenfilter. Men i övrigt. Äger även en VW Golf som enligt mig är betydligt knepigare att gräva i! Tex. Enligt Haynes Rep manual för S80 V70 ser det inte allt för krångligt ut, dom flesta arbetsmomenten ligger kring medel i svårighetsgrad.
av zenobia
-94 9000 2,3T cse skrev: Jag är nu ute efter att ÅKA bil, med familjen, därför kan jag nu tänka mig runt nånstans på 150-200hk.
Som tidigare ägare av en Saab 9000 CD kan jag meddela att du kommer att bli besviken när det gäller lastutrymmet. S80:ns bagageutrymme är ett skämt jämfört med 9000.
Användarvisningsbild
av elmuppo
michael561 skrev:
branx skrev:Bästa långfärdskamraten och det lutar nu åt
att även nästa bil blir en S80 T6.

//Branx
Hehe, så du har också blivit "biten" :lol:
Skoja inte! Kör en V70R 2004, den är skoj.. men S80n är
så jävla mycket trevligare att åka i.

Man kör andra bilar, Man åker i S80.
av Snabel
Ang. Motorerna så är det väl beroende på årsmodell osv.

2.9 hade väl från 204hk första årsmodellen till 196 på den sista?

2.4T har väl alltid haft 200hk på S80

2.5T

T6 272hk

hade valet stått mellan 2.9 2.4t och 2.5T hade jag nog valt 2.5T. Effekten är väl rätt lika men 2.9 drar väl mer och är allmänt tyngre och klumpigare?

T6 är väl den bästa landsvägsmaskinen? helt klart, lär vara väldigt skön då.

140/170hk motorerna är det verkligen heller inget fel på ifall man bara vill "åka" som trådskaparn skrev tidigare

rätta mig gärna om jag har fel!
av -94 9000 2,3T cse
zenobia skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev: Jag är nu ute efter att ÅKA bil, med familjen, därför kan jag nu tänka mig runt nånstans på 150-200hk.
Som tidigare ägare av en Saab 9000 CD kan jag meddela att du kommer att bli besviken när det gäller lastutrymmet. S80:ns bagageutrymme är ett skämt jämfört med 9000.
Jaha´ru... Jag tog med mig frun o tittade på en -00 S80 i fredags, mest för att hon skulle få tycka till, rent allmänt. Vi kollade dock ej bagaget. Tackar för tipset... (vi kollade dock bagaget på en S60 av nån anledning när vi gick förbi, trodde det var postens nya brevlådeinkast)

Mvh
av -94 9000 2,3T cse
Snabel skrev:Ang. Motorerna så är det väl beroende på årsmodell osv.

2.9 hade väl från 204hk första årsmodellen till 196 på den sista?

2.4T har väl alltid haft 200hk på S80

2.5T

T6 272hk

hade valet stått mellan 2.9 2.4t och 2.5T hade jag nog valt 2.5T. Effekten är väl rätt lika men 2.9 drar väl mer och är allmänt tyngre och klumpigare?

T6 är väl den bästa landsvägsmaskinen? helt klart, lär vara väldigt skön då.

140/170hk motorerna är det verkligen heller inget fel på ifall man bara vill "åka" som trådskaparn skrev tidigare

rätta mig gärna om jag har fel!
Ja, du är inne lite på det jag funderar över. Jag behöver ingen bil som är har hög toppfart eller låga 0-100 km/h= många hästar. Däremot så vill jag gärna ha en motor som har en bra vridmoment i tacksamt rpm-område= snabb just i omkörningsmomenten på lansdväg, då det mest är så jag nyttjar vridmomentet i min nuvarande bil, som extra säkerhetsmarginal vid omkörningar. Så det jag funderar på nu är nog att prova en 140/ 170 och 200 hk för att jämföra däremellan.

Mvh
av Snabel
Det är inte fel på omkörningsprestandan på t.ex 170hk motorn, den duger så att säga, man är fort uppe i en hög hastighet när man gasar på.

ja, turbosarna är självklart bättre, men provkör du en 140/170 och turbo, iofs lär du tycka sugmotorerna är "slö" efter en turboprovkörning :-)

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]