Pebben skrev:VolvoB20 skrev:Håller med Carman till 100%. Borra bort skiten, det kostar ju inte ett öre.
Som bonus slipper du ju problem i framtiden också för låset kommer i alla fall att sunka ihop av salt och skitsprut.
Du skall inte köra med draget monterat för då kommer du att få de problemen, när du inte använder det skall det ligga i bagaget eller nån annanstans. Gör du inte det har jag ett tips att använda ett fast drag istället ;)
Precis, och just därför behöver man inget lås på draget. Det är ju helt meninsglös då det ligger 99% av tiden i säkert förvar inlåst i bagaget. Det ska ju bara sitta på just när man drar en släp och då hiner ju ingen fram och sno kroken i farten, särskilt som det hänger ett släp på.
Sen finns det ju massor med slarviga ägare som skiter i ta in kroken, det är väl just för den kategorien ägare som volvo har tagit fram ett lås.
Dessutom hjälper det inte 100% att ta in kroken för halva delen av kopplingen sitter ju lik förbannat kvar under bilern i salt och skitsprut. Jag hade alltid roskskyddsolja med i bilen som jag behandlade den fasta delen med i samband med varje montering/demontering, pedant som man är.
Jag kör själv alltid med fasta drag numera så man slipper mecka, dessutom har det räddat min bil många gånger då folk så gärna kör in i bilen vid fickparkering och rödljus nuförtiden.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.