Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Det syns ju rätt tydligt där att du kopplar in sladden i en befintlig kontakt vid hjulhuset (inte reservhjulsbaljan), inte så att du själv behöver koppla det från reläerna eller stjäla från bakhjusen, dvs det är fördraget så när som på sista stumpen, att denna kontakt då kan behöva aktiveras mha mjukvara ser jag inte som helt otroligt om än onödigt.

Hurvida den stämmer på din 06a kan jag inte svara på men jag skulle inte lita på det med tanke på att den är tryckt maj 04.

/Anders

Edit: Eller yrar jag? blir osäker när jag kollar manualen för tredje gången. Slutade f.ö med att jag aldrig monterade drag på min så jag kan inte svära på det även om jag känner mig väldigt övertygad då detta var vad som sades.
av Frigge
Kablaget är fördraget till TRM, sen går dragkontaktskablaget från den till själva dragkontakten. Mjukvara måste laddas annars har du bara bromsljus i kontakten.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Öjaby
Märkligt att man måste uppgradera mjukvaran för att få samtliga funktioner i elutaget. Själv har jag monterat dragkorg på två stycken V70 01:or och en V70 -04, utan att uppdatera mjukvaran och samtliga funktioner (blinkers, bromsljus, osv.) har fungerat utan några problem.
Användarvisningsbild
av elmuppo
V70N HAR INGEN TRM = Ingen Mjukvara behövs.

S40/V50/C70N/S80Y Har TRM.

kan oxå rek. Att köpa en beg. dragkrok från JB-Bildemo. Då ingår
allt och de är väldigt fräscha.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
:?: :?: :?:

Nu fick jag lite :?: i skallen...

Jag har ingen kontakt i skuffen som skulle kunna vara till utaget.

Däremot så sitter det tejpad två kontaktstycken vid kablarna till den vänstra baklyktan! Sen när jag kikade uppe i det högra hörnet av säkringspanelen i skuffen, så är där en tom plats som det står TRM (eller likn.)

Nu har jag fått olika svar från alla jag frågat...därför jag nu undrar vilken kabel/utrustning skall jag köpa då jag väljer att installera en 13-polig kontakt i bilen? Samt var den kopplas in???
Användarvisningsbild
av ER
Finns Trailermodul till S60/V70N/S80 05-
"Trailermodul S80, S60, V70 30664 974-0

Vid val av 13-pol. erhålles alla extrafunktioner såsom: dimbakljus på släp, backljus på släp samt plusmatning."
Sen tillkommer applikation för dimbakljuset, vilket iofs även skall laddas på tidigare bilar med för att stänga av det. Men det är redan påpekat.

Taget från stora katalogen på nätet.
Volvohandlaren borde ju veta exakt vad du behöver till just din bil.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Man blev inte intelligentare av att ringa till Bilia.

Den första försäljaren gav mig ett pris på 1730:- på kompl. sats samt gav mig uppgifter om att jag dessutom måste dra en kabel från instrumentpanelen och bak.

Den andra försäljaren (på en annan Biliaanläggning) gav mig ett pris på 1363:- på kompl. sats samt uppg. att mjukvara måste laddas.
Denna sats har ord.nr. 30664650.
av Plutten
Byta från 7 polig till 13 polig

Är det någon som vet vad denna sats innehåller och kostar

S80, S60, S60 R, V70 00-, V70 R, XC70 01-
2. Grundsats 13-pol 8633 887-8

Har nu en 7 polig med laddström

Min bil en V70 -01
Användarvisningsbild
av Jocke S.
:roll: Märkligt att ingen vet vad som gäller...? Någon har säkert rätt...men vem?

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]