Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matsfinspång
Tack för tipset !

Kommer att bunkra upp med föreslaget material samt glatt humör och köra på "grenrör av".
(Enl Haynes behövs det för att komma åt vevhusventilationen.)
Det är rejält oljigt där under (ser ut att vara där röret från intercoolern ansluter) så det finns nog nån slang eller nåt som är kass också.

//Mats
Användarvisningsbild
av gson81
Jag har för mig att jag har sett ett forum där de visar hur man gör vevhusventilation rengöring själv, men kan inte hitta den sidan. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av Magnus308
T-rex skrev:
Vojje skrev:
klimpan skrev: och det ingår i just 16 000 milars sevicen då? eller är det nått extra som man måste säga till om. för min s80 har gått snart 20 tusen mil så man undra ju om det är gjort då :P
Servicepunkten "rengöring av vevhusventilationen" ingår i normal service vid olika miltal för olika motorer.
Dock innebär denna "rengöring" inte att insuget plockas ned m.m. Vad som faktiskt görs är lite höljt i dunkel men en gissning är att det blåses med tryckluft på strategiska ställen.
Ja, enligt vadis blåser dom bara på ett visst ställe som jag nu inte har i huvudet var
Kolla här

http://turbobil.com/SMF/index.php/topic,37.0.html

Är vevhusventilationen helt igenkorkad så är det ett betydligt större jobb än att bara blåsa i nippeln
av Portman
För oss som i Coronatider sitter inlåsta (i karantän) Har just insett att jag är gammal ( just fyllt 76 år) och inte ens klarar av att byta däck så känns GDS övermäktigt.

Så vet någon vad kostar det att få hela vevhusjobbet gjort på en kunnig verkstad?

Vi har en V70 2002.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]