Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Hej

Intressant tråd. Min XC70 2,5T aut.
Har svagnat ner men och liksom långsmt börjat ladda svagare och svagare. Till skillnad mot vad någon skrev här om ökad förbrukning tycker jag min minskat i samma takt som effekten avtagit i förbrukning för att sista tiden legat på ett snitt under liter i blandad körning.

Har tänkt lämna in den på service och se om dom får fason på den. Men man kanske ska prova att byta magnetventil först skadar nog inte.

Hoppas hästarna kommer tillbaka återkommer med resultat.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Tack för erbjudandet.

Men jag köpte en direkt på morgonen efter mitt inlägg.

På min vart det mycket stor skillnad efter bytet av magnetventil.
Min kändes som en 170 hk suggmotor innan bytet nu känns den verkligen som en turbo bil igen. Med sug i stolarna igen.

Dock så fick jag köra ca 20-30 mil innan fullt laddtryck hade kommit tillbaka. Först kändes ingenting efter bytet trodde jag hade köpt den helt i onödan.Men det kom tillbaka mer och mer för att efter ca 20-30 mil ladda som den ska.

Tack för tipsen i den här tråden.

Samt jag tror man ska lägga in ett byte av den här ventilen var 15000 mil. Det var då min började svagana mer och mer.

Med vänlig hälsning,
Andis
Magnetventilen brukar ju ofta ge problem med pulserande laddtryck. Får du vid flera fullgasrepor efter varandra fortfarande laddtryck? Ibland kan det vara wg-armen (wastegate-armen) som kärvar och Wg fastnar i lite öppet läge och då får du inte fullt laddtryck mer än en kanske två gånger efter varandra.
Ojämn gång, tomgångsproblematik mm kan ofta härleda till taskigt spjällhus eller sotigt spjällhus
Användarvisningsbild
av Vojje
Andis skrev: Min kändes som en 170 hk suggmotor innan bytet ...
Det var inte snällt skrivet, tycker jag :cry: . Du menar väl den med 140 hk :D .
Annars är det väl mer troligt att en turbomotor tjuter som en gris :lol: .
av Andis
dieselmagnus skrev:Magnetventilen brukar ju ofta ge problem med pulserande laddtryck. Får du vid flera fullgasrepor efter varandra fortfarande laddtryck? Ibland kan det vara wg-armen (wastegate-armen) som kärvar och Wg fastnar i lite öppet läge och då får du inte fullt laddtryck mer än en kanske två gånger efter varandra.
Ojämn gång, tomgångsproblematik mm kan ofta härleda till taskigt spjällhus eller sotigt spjällhus
Hej

Vart bara lite bättre efter flera fullgasrepor. Samt efter 5000rpm började den mattas av som om man kommit över Max effekt och effekten gick ner.

För övrigt gick den guld hela tiden. Med silkeslen tomgång. Har även börjat höra pys ljudet från dump ventilen om man varvar den på tomgång och släpet gasen det fans det inte en tillstymmelse till innan bytet av magnetventil.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Jonas_latt
Bilen går fortfarande inte som innan.
Magnetventilen är nybytt.
Bränslefilter,olja,olja filter,stift är bytta.
Vad kan det bero på att bilen inte går fullt jämt vid gas?

hur funkar det med wg-armen? kan man a loss och smörja eller är det byta som gäller?
Finns edu något mer bränsle filter tex itanken vid pumpen? kanske täppt?
av eldorado
Bara en liten fundering, har du provat att göra rent lmm? Hade ett liknande problem på min T5-99 och efter rengöring av lmm gick den som ett skållat troll igen:-D.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]