Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bult
Oki ska kolla med mecken vad de säger
Användarvisningsbild
av _Rick_
I teorin så skulle det vara ganska enkelt att sätta dit en el-stol utan minnen på förarsidan. Jag lade till det på min S60 (pass-sidan) som hade manuell stol. Satte bara dit stolen. kopplade ihop kabeln och satte i en 30A säkring. Så fungerade allt.

Stolar utan PSM har ju ingen direkt intelligens.
av bult
Tja det är ju just minnesfunktionen jag är ute efter, skiljer ju ensådär 20-30cm på längden mellan mig o frugan ;-) men jag skulle få svar på fredag från mecken, annars gör jag nog som du säger rick testar att köra utan psm.
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Men det går att montera en begagnad stol utan problem, bör inte kosta många tusenlappar.

Funkar klockrent!

Airbags är inga problem bara batteriet är urkopplat under hela tiden du byter stolen. Se till att få i kontaktstyckena ordenligt annar får du felkoder o måste åka in o nolla dem.

Bult: Det är säker som du säger, men problemet uppstår när man byter från en icke motoriserad stol till en motoriserad för då vill den inte kännas vid att bilen ska ha PSM öht, dvs du kan då inte komma åt att ladda in någon mjukvara i den..
du kommer inte få stolen att reglera sig vid upplåsning & dina backspeglar kommer heller inte att justera in sig.
Så nästan hela vitsen med elstolen försvinner ju!
om man bar är ute efter att trycka på knappar för att justera stolen så skule jag heldre ta en manuell, då det går fortare att flytta stolen då.
av bult
Fick svar från Brandt bil idag och de kunde inte fixa det, men de har en firma som de anlitar som grejjar det, dock skulle kalaset sluta på mellan 10k och 15k utan stol. Är nog rätt nöjd med den gamla hederliga stolen ändå ;-)
av matzen10
Har lagt ut en förfrågan till Hans Persson Bil om vad det kostar om jag själv har stolen. D.v.s. allt kablage och montering.
Det viktiga var tydligen att få tag på en stol av samma årsmodell som bilen, annars kunde det bli problematiskt (vet ej varför).
Återkommer i tråden när jag fått offerten!

M V H
---> Matz
av caradioa
Varför har Volvo varit så jävliga mot en att man inte vid senare tillfälle kan montera en stol med minne? Verkar ju helt stört! Ytterligare en orsak till att man hoppas att hela deras programsystem knäcks så man kan göra gratis uppdateringar hit och dit utan att deras huvuddatorer kollar upp ens bil.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Är väl inte svar på frågan igentligen. Men jag har satt i elstolar(utan minne) i min 02a. Stolarna kom från en 05 men det fungerade utan problem efter vissa svordommar! Elen var fördragen på denna bilen iaf. Dock stämde inte kontakterna mellan bil-stol.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Att sätta i en elstol med minne, från en bil av samma årsmodell funkar ungefär 1på10.
Funkar det, grattis.

Funkar det inte.. trist. Då måste en förändring göras Carconfig (görs av VCC i torslanda, kostar.) Sen måste det laddas ner i bilen.

Tror att om man söker på PSM eller elstol på forumet så har vi nog svarat.... 50ggr på samma frågor tidigare.
av caradioa
branx: Jag blev inte mycket klokare på de föregående svaren. Men du menar att det sonika går att installera elstolar så de får minnesfunktion om det ändras i carconfig? Som jag förstod det hela så görs ingen sån ändring i carconfig, men har väl fel då lyckligtvis
V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]