Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom jag har skapat tråden så kan jag bara hålla med det du skriver IIesrof.
Jag har ägd samtliga V70 och vet hur dessa är och har varit MYCKET nöjd med dom. Men nu vill jag ha en XC70 och därför ställer jag frågan av ovisshet gällande just 4wd och diesel/bensin.
Jag har fått många svar och det lutar mot en diesel (beroende på utgångspriset förstås) så nu är jakten på gång :D
Jocke67 skrev:Eftersom jag har skapat tråden så kan jag bara hålla med det du skriver IIesrof.
Jag har ägd samtliga V70 och vet hur dessa är och har varit MYCKET nöjd med dom. Men nu vill jag ha en XC70 och därför ställer jag frågan av ovisshet gällande just 4wd och diesel/bensin.
Jag har fått många svar och det lutar mot en diesel (beroende på utgångspriset förstås) så nu är jakten på gång :D
Jag var i samma val och kval när jag köpte min XC70. Jag räknade hem en diesel redan runt 1000 mil per år med dieselpriserna som rådde då. Det var inte mycket jag sparade men ändå. Nu körde jag visserligen betydligt mer än 1000 mil per år så jag skulle sparat ännu mera pengar, men skillnaden var inte enorm, det handlade om några tusenlappar om året bara. Det som fällde valet till en 2,5T var att dieslarna hade så mycket högre andrahandsvärde. Jag ville ha en 06:a eller nyare som rullat högst 7000 mil och den skulle dessutom vara välutrustad. Det var illa nog att bensinmodellerna hamnade högt i pris med mina krav men motsvarande diesel kostade omkring 25000 spänn till. Jag hade span på dessa bilar i kanske ett halvår och kollade dagligen bilannonserna på Bloket och BytBil.se så jag fick en ganska bra bild över prisläget. Med mina årliga körsträckor skulle det ta omkring 10 år att köra in denna merkostnad. Så länge har jag inte en bil, så det avgjorde saken.

Ju äldre bilarna är och ju längre de rullat desto mindre verkar det skilja i andrahandsvärde mellan bensin och diesel. Problemet är bara att hitta en diesel som inte rullar flera miljoner mil och som tjänstgjort som "dragdjur" hela sitt liv. Hittar man en finfin diesel så brukar de kosta en hel del så det kan nog vara lättare att hitta "rätt" exemplar om man kollar på bensinmodellerna, men är det diesel man vill ha så är det diesel man vill ha.

Nu vet jag inte hur du kör och var du kör men min XC70 2,5T med automatlåda snittar på strax under litern när jag kör. Jag räknar ut förbrukningen när jag tankar och konstaterar att färddatorn visar lite för hög snittförbrukning. Jag kör kanske 70 % landsväg då jag bor i en håla 3 mil utanför Jönköping och jobbar mitt i centrum i Jönköping. Handlar och sånt gör jag på väg hem från jobbet och då blir det lite stadskörning. Jag har ingen motorvärmare eller något sånt som sänker förbrukningen. I mina räkneexempel i Excel hemma på datorn så har jag alltid utgått från Transportstyrelsens förbrukningssiffror så i mitt fall borde kalkylen bli något bättre då min förbrukning är lägre än vad Transportstyrelsen anger för min bilmodell. Ett tisp kan ju vara att du kollar din egen förbrukning med nuvarande bil och stämmer av den mot vad Transportstyrelsen anger. På så vis vet du om du ligger högre eller lägre och kan anpassa din kalkyl. Men som jag skrev tidigare, Transportstyrelsens siffor ser jag mest som ett referensvärde :D
Jag bor utanför Helsingborg och mina mil tror jag blir 80% landsväg, men jag kör nog närmare 2500-3000mil och min uträkning baserat på dagens bränsle priser så med skatten så hamnar man på ca 2000mil för break even. Så allt över är en ren vinst i princip.

Jag har bara en referens på min förra bil som var en tjänstebil Ford Mondeo TDI170Hk -09 som jag körde på blandad på 0,8L och jag låg under mot Transportstyrelsen så visst man vet lite men.... 4wd o ev automat... Inte lätt.

Men precis som du skriver så har D5 ett högra andrahandsvärde och detta skall man ta med i berärkningen.

Sen ang hylsan för Haldex, hur ofta går den isönder?
Skall man tro vissa så går den där hylsan sönder hela tiden. Hylsan i sig är en rätt billig historia, problemet är bara att den sitter i förbindelse med vinkelväxeln. Hylsan sitter, som jag förstått det, alltså mellan växellåda och vinkelväxeln. Det är splinsen i hylsan som slits ut om den får för mycket stryk ellerinte är infettad. Ofta tar även splinsen på vinkelväxeln stryk och då åker man på att byta även denna vilket är en affär på kanske 15000 riksdaler. Att bara byta hylsan är en affär på några tusenlappar om jag inte är felunderrättad. Från och med modellår 2006 är hylsan förstärkt men jag har inte fått bekräftat om detta bara gäller XC90 eller om det även gäller XC70. Det borde gälla XC70 också de drivlinan i princip är den samma.

Hylsan håller vid normal körning men om man leker Fittipaldi och frekvent försöker börna loss på asfalt och dagligen rödljusracar så slits den. Kör man som folk så skall den hålla om den inte är torr och rostar. Jag har aldrig brytt mig så mycket öm detta men om man är osäker så kan man ju be en verkstad kolla på det och om den börjar bli dålig så går det ju att byta den istället för att skiten skall paja och dra med sig vinkelväxeln också. Mindre utgifter kan spara stora utgifter. Hur som helst, jag åker inte runt och upplever min bil som en tickande bomb som kommer att dränera plånboken. Jag servar den enligt serviceboken och när jag upplever något märkligt så ber jag en verkstad kolla upp det istället för att hoppas att det skall gå över och sedan orsaka ett ännu stärre problem.

Ett annat inte helt ovanligt fel är att en trycksensor i haldexkopplingen säger upp sig. Det är relativt billigt, ett par tusenlappar bara, att fixa. Detta var vanligt på 06:orna och Volvo fixade det helt eller tog halva kostnaden, på goodwill. Jag märkte det på mein genom att jag bara hade drivning bak någon minut efter start, sedan lade det av. Hade jag DSTC påslaget vägrade bakhjulen att driva och kopplade jag ur DSTC och gasade som en idiot kopplade bakhjulen in med en smäll som förmodligen var allt annat än bra för den där hylsan :D Det fanns en felkod på "DEM" som är AWD-modulen. Felkoden hette DEM0007 och har man de beskrivna symtpmen och endast denna felkod i DEM så skall trycksensorn bytas. Volvo var inne på att byta hela styrboxen till haldexkopplingen men jag bad dem kolla upp detta riktigt noga. Jag hade dessutom vart i konkat med Haldex just för att jag inte riktigt litade på att volvoverkstaden hade koll på detta.

Du kan själv kolla om det finns felkoder i de olika modulern men du kan inte se hur många eller vilka felkoder det är. Tryck in READ-knappen längst ut i ändan på blinkersspaken. Tryck två gånger i snabb följd på knappen för bakre dinljus. Färddatorn säger "CHECKING FOR DTCS". Om det finns några felkoder står det "DTCS IN VEHICLE". Tryck på READ-knappen för att gå igenom de olika modulerna. På vissa står det bara "CHEKING..." och sedan händer inget. På de flesta står det nog "NO DTC" och på de moduler du har en felkod står det "DTC SET" om jag inte minns fel. Om du har en delkod på DEM står det alltså "DEM DTC SET" och en verkstad kan läsa ut den. Fortsätt tryck på READ tills du gått genom alla moduler och displayen släcks. Du kan inte ändra något eller påverka några inställningar så det är helt riskfritt.

Ett annat fel som drabbat några få Volvo AWD-ägare är att övre delen av ljuddämpare trycks upp mot kardanaxeln när det ä extremt blött på vägen eller mycket snömodd. Då hörs det ett metalliskt skrik som är omöjligt att missa. Det låter högt inne i bilen och om möjligt ännu högre utanför. Fenomenet beror på att undersidan av avgassystemet kyls ned så att metallen drar ihop sig samtidigt som det är varmare på ovansidan. Då böjs det uppåt och ljuddämparens ovankant går emot kardanaxeln. Volvo har en lösning på detta och den består i att montera ett stöd för avgasystemet. Jag råkade ut för detta och har fått stödet monterat och med det försvann problemet.
Kom på en annan sak. Du säger att du är ute efter en xc70, men är du i behov utav den högre markfrigången som är på en xc, eller vill du bara ha awd? För isåfall kan du ju även kolla efter en vanlig v70 awd, där ligger bränsleförbrukningen något lägre. Körde ca 100 mil med min v70 d5 awd igår, dock var vi 4 st olika förare. När jag körde så låg jag på ca 0.64 i snitt men när den sista körde ca 20 mil så ökade förbrukningen till 0.67 då han inte är van vid diesel eller 6 vxl låda. Han levde efter samma princip som en bensinare och ligga på det varvtal man hade bäst klipp från turbon direkt. Vet inte vad förbrukningen hade hamnat på om han hade kört hela tiden :roll:
Wow... Jag bugar och tackar för alla dina tips och även gällande en vanlig V70 awd. Men det sistnämda känns ändå inte vad jag själv vill.
Snitsigt med att få fram koderna.
Den bil jag tittar på nu är en -06 men importerad enligt Transportstyrelsen.
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_x ... a=23_3&w=3

Tips??
Hej. Glöm inte att kolla upp garanti jobben via Volvo göteborg så att bilen inte är skurvad.
Innan jag köpe min förra T5'a -05 från tyskland var det säkert minst 10 bilar jag kollade upp innan jag hittade den rätta. (Alla hade gott minst 10000 mil extra och fortfarande så ut som nya)
Ange chassi nr när du ringer upp dom.

//Jimjam
Ok en XC70 ska det bli. Motorn som sitter i D5:an är nog den bästa av motorerna som volvo gjort. Den är driftsäker till tusan bara man byter oljan och ser till att den ligger kring max-strecket. Nu vet jag inte vilken årsmodell du ska köpa men 06 byttes D5:an ut mot en 2.4d samma motor egentligen med samma hästkraftsantal med lite mer mordeniserad med bla virvelspjäll. Dessa är delvis gjorda av plast och går sönder. Spjället är billigt med operationen är dyrare. Det är väl egentligen det enda man läst om volvos motorer som verkar gå sönder. Motorn i XC70 är nog det minsta bekymmret. XC70 är ju oftare mer välutrustad. Hoppas du hittar en fin XC70 och jag lovar att du blir nöjd med dieseln.
Anledningen till jag frågade om varför du ville ha en XC70 är att den är dyrare i inköp och dyrare i drift.
av Lövet
KÖP INTE DEN VITA XC70in!
http://www.salvage-cars-for-sale.info/s ... TU4NjEyODA

Bilen är en krockskadad USA-import

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]