Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Min blev också väldigt mycket bättre av bara en snabb rengöring. Väldigt irriterande att sitta och undra om bilen ska stanna vid nästa rondell. Speciellt efter motorbroms när färddatorn visade 0,0 i förbrukning och jag tröck ner kopplingen yttrade sig felet.

Jag gjorde ren spjället, och fick göra om det efter 2 år.
Det jag inte förstår dock är HUR kan spjället bli skitigt? Sitter det inte på insugssidan? Borde väl bara passera ren luft genom det?
Användarvisningsbild
av Vojje
m2c skrev:Min blev också väldigt mycket bättre av bara en snabb rengöring.
Det jag inte förstår dock är HUR kan spjället bli skitigt? Sitter det inte på insugssidan? Borde väl bara passera ren luft genom det?
Det mesta lyckas man nog rengöra med spjället på plats, i alla fall på en sugis.

Mitt spjäll var rent på "utsidan" s.a.s, men svart på spjällskivan och på "insidan", mot själva motorn alltså.
m2c skrev:Men sluter inte ventilerna tätt, eller vad är problemet? Nånstans måste ju skiten komma ifrån tycker man.
Vevhusventilationen ;)
Vojje skrev:Adaption: Jag bröt strömmen med sotigt spjäll och lambdafel = 500 rpm tomgång
Rengjorde spjället = 1300 rpm tomgång
Bytte lambdan = 850 rpm tomgång
Du får ursäkta, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar :mrgreen:

För jag misstänker att man inte ska behöva byta lambdan varje gång man gör rent spjället? :mrgreen:
av m2c
bensinskalle skrev:
m2c skrev:Men sluter inte ventilerna tätt, eller vad är problemet? Nånstans måste ju skiten komma ifrån tycker man.
Vevhusventilationen ;)
Kan man tolka det att så länge spjället skitar ner sig så är det inte stopp i vevhusventilationen iallafall?
Eller är det tvärt om?
m2c skrev:
bensinskalle skrev:
Vevhusventilationen ;)
Kan man tolka det att så länge spjället skitar ner sig så är det inte stopp i vevhusventilationen iallafall?
Eller är det tvärt om?
Ja de skulle man ju typ kunna säga. Det finns kanske inget direkt samband, och det kan ju fortfarande komma gaser från vevhusvent. även fast den är ganska täppt.

Har man turbo kan ju skiten komma från kompressorn om den läcker lite olja också förresten...
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:
Vojje skrev:Adaption: Jag bröt strömmen med sotigt spjäll och lambdafel = 500 rpm tomgång
Rengjorde spjället = 1300 rpm tomgång
Bytte lambdan = 850 rpm tomgång
Du får ursäkta, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar :mrgreen:
För jag misstänker att man inte ska behöva byta lambdan varje gång man gör rent spjället? :mrgreen:
Varje gång man t.ex. byter lambdasond eller rengör spjäll ska man göra en ny "spjälladaption".
Jag ville bara visa på hur viktigt det är. Antagligen adapterar spjället ändå över tiden, men vill man skapa en ny adaption bryter man strömmen eller helt sonika pillar bort databoxen i motorutrymmet, vilket dock kräver ett verktyg.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]